| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Fıkıhçıların Kuran Anlayışı Şatıbi Örneği | ISH 605 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SONER DUMAN |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. SONER DUMAN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Şatıbî özelinde Fıkıhçıların Kur´ânı nasıl anladıklarının tespiti |
| Dersin İçeriği | Kur´anı Kerim´in mahiyeti konusundaki farklı anlayışlar ve bu konuda Şatıbî´nin görüşlerinin getirdiği açılımlar |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Kurânın mahiyeti tartışmalarını ve fıkıhçıların konuya bakışını belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
| 2 | Ebu Hanifede ve diğer klasik hukukçularda Kuran anlayışını tasvir eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
| 3 | Şatibî´nin Kuran konusundaki yaklaşımını ve bunun dinî hükümlerdeki sonuçlarını örneklendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
| 4 | Şatibî´nin Kuran konusundaki yaklaşımını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
| 5 | Şatibî´nin Kuran konusundaki yaklaşımını eleştiriye tabi tutar. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
| 6 | Şatibî´nin Kuran konusundaki yaklaşımını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kurânın mahiyeti tartışmaları | |
| 2 | Fıkıhçıların Kurân anlayışı | |
| 3 | Ebu Hanife´nin kuran anlayışı | |
| 4 | Şatibî´de esbab-i nüzul | |
| 5 | Şatıbî´ye göre Kurân kıssaları | |
| 6 | Şatıbî´ye göre Kurân hükümleri | |
| 7 | Şatıbî´ye göre Kurânın kapsamı | |
| 8 | Şatıbî´ye göre Kurânın Mekki ve Medenî ayetleri arasındaki farklar | |
| 9 | Şatıbî´ye göre Kurânın literal ve gizli anlamları | |
| 10 | Şatıbî´ye göre Kuranın Ceza ve ödül hükümleri | |
| 11 | Şatıbî´ye göre Kurânı anlamak için gerekli olan ilimler | |
| 12 | Şatıbî´ye göre Kurânın kişiye özel hükümleri | |
| 13 | Şatıbî´ye göre Kurânın bütüncül anlaşılmasının önemi | |
| 14 | Genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | ŞâtıbÎ, el-Muvâfakat |
| Ders Kaynakları | 1.Ferid el-Ensari, Usul Terminolojisi (Şâtıbî Örneği) 2. Allal el-Fâsî, Makasidü´ş-şerîa ve mekârimuhâ, 3. Ahmed Raysunî, Nazariyyetü´l-makasıd inde´ş-Şatıbî 4. Şatıbi, el-I´tisam bi´l-Kitab ve´s-Sunnah 5.Muhammed Tâhir İbn Âşûr, Makasıdu´ş-şeriati´l-İslamiyye |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Kurânın mahiyeti tartışmalarını ve fıkıhçıların konuya bakışını belirler. | |
| 2 | Ebu Hanifede ve diğer klasik hukukçularda Kuran anlayışını tasvir eder. | |
| 3 | Şatibî´nin Kuran konusundaki yaklaşımını ve bunun dinî hükümlerdeki sonuçlarını örneklendirir. | |
| 4 | Şatibî´nin Kuran konusundaki yaklaşımını analiz eder. | |
| 5 | Şatibî´nin Kuran konusundaki yaklaşımını eleştiriye tabi tutar. | |
| 6 | Şatibî´nin Kuran konusundaki yaklaşımını değerlendirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 141 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||