| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Ravi Tenkidi | HAD 607 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ERDİNÇ AHATLI |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. ERDİNÇ AHATLI, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Ravilerin güvenilirliklerini tespitte esas alınan ölçütleri tanımak |
| Dersin İçeriği | Ravi tenkidi ile ilgili temel kavramlar; Ravi tenkidi ilminin tarihçesi, önemi ve genel prensipleri; Ravide aranan şartlar ve ravinin kusurları; Cerh ve ta´dîl lafızları. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Ravi tenkidi ilminin tarihsel gelişimini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Ravi tenkidinin temel kurallarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 3 | Ravi tenkidinde kullanılan cerh ve ta´dil lafızlarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 4 | Hadisin sened kritiğini yapabilme konusunda deneyimlidir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 5 | Ravi tenkidine dair yazılmış eserleri mukayese eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 6 | Nisbî (izâfî) cerh ve tadil kurallarını hadis ravilerine uygular. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Cerh ve ta´dîlin lügat ve ıstılah anlamı | |
| 2 | Ravi tenkidi ilminin doğuşu ve gelişmesi | |
| 3 | Ravi tenkidinin hadis ve diğer ilimler açısından önemi | |
| 4 | Ravi tenkidine dair yazılan eserler | |
| 5 | Ravi tenkidi yapabilecek kişide aranan şartlar | |
| 6 | Ravi tenkidinin temel kuralları | |
| 7 | Ravide aranan şartlar: Adalet vasfı ve unsurları, zabt vasfı ve unsurları | |
| 8 | Ravinin adaletle ilgili kusurları | |
| 9 | Ravinin adaletle ilgili kusurları | |
| 10 | Ravinin zabtla ilgili kusurları | |
| 11 | Ravi hakkındaki değerlendirmelerin çelişmesi durumu | |
| 12 | Temel ta´dîl lafızları | |
| 13 | Temel cerh lafızları | |
| 14 | Hangi anlama geldiği açık olmayan cerh ve taîl lafızları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Leknevî, er-Raf´u ve´t-tekmîl fi´l-cerhi ve´t-ta´dîl (nşr. Abdülfattâh Ebû Gudde), Beyrût 1987 |
| Ders Kaynakları | [1] Kâsım Ali Sa´d, Mebâhis fî ilmi´l-cerhi ve´t-ta´dîl, Beyrût 1988 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Ravi tenkidi ilminin tarihsel gelişimini değerlendirir. | |
| 2 | Ravi tenkidinin temel kurallarını kavrar. | |
| 3 | Ravi tenkidinde kullanılan cerh ve ta´dil lafızlarını tanır. | |
| 4 | Hadisin sened kritiğini yapabilme konusunda deneyimlidir. | |
| 5 | Ravi tenkidine dair yazılmış eserleri mukayese eder. | |
| 6 | Nisbî (izâfî) cerh ve tadil kurallarını hadis ravilerine uygular. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||