| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Genel Tefsir Kaideleri | TFS 605 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | YOK |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ KARATAŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Kur'an tefsiri için gerekli olan kaidelerin öğretilmesi |
| Dersin İçeriği | Tefsir ve Ulûmul-Kur'an kitaplarında belirtilen kaideleri tespit etmek ve uygulamalı olarak göstermek |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Tesir kaidelerinin tefsir için olmazsa olmazlığını anlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Tesir kaideleri ile diğer İslami ilimler arasında ilişki kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Tefsir Kaideleri sayesinde Kuranın zengin manalarının keşfedilebileceğini örneklerle anlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Tefsir kaideleri ile ilgili kaynaklar ve literatürü tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Tefsir öncesi ve sonrası bilinmesi gereken kaideleri öğrenir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 6 | Kuranın usulüne göre anlaşılmasını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İlimler disiplininde Kaidelerin yeri ve önemi | |
| 2 | Tefsir Kaidelerinin doğuşu, bilinmesinin önemi, Tefsirde ihtilaf sebepleri. | |
| 3 | Kuran Tefsiri Için Bilinmesi Gereken Temel Kaideler | |
| 4 | Sûrenin konu bütünlüğü hakkında kaide ve örnekler | |
| 5 | Ayetler arasındaki uyum hakkında kaide ve örnekler | |
| 6 | Asli mananın yanında tefsirlerin çokluğu hakkındaki kaide ve örnekler | |
| 7 | Kuranın içerdiği her konunun yeterli metinleri içerdiği hakkındaki kaide ve örnekler | |
| 8 | Kuranın içerdiği her konunun yeterli metinleri içerdiği hakkındaki kaide ve örnekler | |
| 9 | Ayete mana verirken rivayet yoluyla gelen tefsire yer verme hakkındaki kaide ve örnekler | |
| 10 | Bütün ayetler ile amel etmenin gerekliliği hakkında kaide ve örnekler | |
| 11 | Tefsirde ayetlerin nüzûl tertibine dikkat etmenin gerekliliği hakkında kaide ve örnekler. | |
| 12 | Eşanlamlı ve mana yönünden birbirine yakın lafızlar hakkındaki kaide ve örnekler | |
| 13 | Medenî ayetlerin Mekkî surelerde, Mekki ayetlerin Medenî surelerde bulunabileceğine dair kaide ve örnekler | |
| 14 | Kurandaki edatlar ile kaideler ve örnekler |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1] Akk, H. (1986), Usûlu't-Tefsir ve Kavâ'iduhû, Beyrut: Dâru'n-Nefâis. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Tesir kaidelerinin tefsir için olmazsa olmazlığını anlar. | |
| 2 | Tesir kaideleri ile diğer İslami ilimler arasında ilişki kurar. | |
| 3 | Tefsir Kaideleri sayesinde Kuranın zengin manalarının keşfedilebileceğini örneklerle anlar. | |
| 4 | Tefsir kaideleri ile ilgili kaynaklar ve literatürü tanır. | |
| 5 | Tefsir öncesi ve sonrası bilinmesi gereken kaideleri öğrenir. | |
| 6 | Kuranın usulüne göre anlaşılmasını kavrar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 141 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||