| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Müşkil Ayetlerinin Tefsiri | TFS 606 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. BAYRAM DEMİRCİGİL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrenciler, Kuranda çelişki görünümü veren ayetlerin sebeplerini ve bu sebepleri giderme yollarını kavrayacaklardır. |
| Dersin İçeriği | Çelişki görünümü veren ayetlerin tespiti ve ele alınış yollarının öğrenilmesi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Müşkil Ayetlerin tanımını, konusunu ve diğer ilimlerle ilişkisini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Müşkil ayetlerin tefsirinde müstakil eserleri tanır ve diğer tefsir kitapları arasında ön plana çıkan tefsirleri öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Müşkil ayetler bağlamında lafız yönünden birbirine benzeyen ayetler tanır ve incelemeye tabi tutar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Müşkil ayetler bağlamında Kur´anda çelişki görünümü veren ayetleri tanır ve incelemeye tabi tutar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 5 | Kur´ân ayetlerinde çelişki görünümü veren sebepleri ve giderme yollarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, |
| 6 | Tefsirdeki ihtilaf türlerini görür. Birçok ihtilaf sebebinin müşkil ayetlerden kaynaklandığı kanaatine varır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Müşkil Ayetlerin Tanımı, konusu ve diğer ilimlerle ilişkisi | |
| 2 | Kurânda çelişki görünümü veren âyetler ilminin tanımı ve konusu ve tarihçesi | |
| 3 | Müşkil ayetlerle ilgili eserlerde konuların ele alınış tarzlarının değerlendirilmesi. | |
| 4 | Kuran ayetlerinde çelişki görünümü veren sebepler ve giderme yolları. | |
| 5 | Aynı konunun farklı lafızlarla anlatımından dolayı çelişki görünümü veren ayetlerden örnekler | |
| 6 | İcaz ve itnap açısından çelişki görünümü veren ayetlerden örnekler | |
| 7 | Kıraat açısından çelişki görünümü veren ayetlerden örnekler | |
| 8 | Kıssalardaki farklı anlatımlardan dolayı çelişki görünümü veren ayetlerden örnekler. | |
| 9 | İrab farklılığı açısından çelişki görünümü veren ayetlerden örnekler. | |
| 10 | Farklı sebebi nüzuller açısından çelişki görünümü veren ayetlerden örnekler | |
| 11 | Mutlak-Mukayyed açısından çelişki görünümü veren ayetlerden örnekler. | |
| 12 | Nasih-Mensuh açısından çelişki görünümü veren ayetlerden örnekler. | |
| 13 | Hakiki ve Mecazdan dolayı çelişki görünümü veren ayetlerden örnekler | |
| 14 | Müşkil, Lafzî müteşâbih ve îhâmul-ittirap kavramları arasındaki ilişkiler üzerinde değerlendirmeler |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1] Şankıtî, M. (1998), Defu Îhami´l-İttırab an Âyi´l-Kitab, S. Arabistan. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Müşkil Ayetlerin tanımını, konusunu ve diğer ilimlerle ilişkisini öğrenir. | |
| 2 | Müşkil ayetlerin tefsirinde müstakil eserleri tanır ve diğer tefsir kitapları arasında ön plana çıkan tefsirleri öğrenir. | |
| 3 | Müşkil ayetler bağlamında lafız yönünden birbirine benzeyen ayetler tanır ve incelemeye tabi tutar. | |
| 4 | Müşkil ayetler bağlamında Kur´anda çelişki görünümü veren ayetleri tanır ve incelemeye tabi tutar. | |
| 5 | Kur´ân ayetlerinde çelişki görünümü veren sebepleri ve giderme yollarını kavrar. | |
| 6 | Tefsirdeki ihtilaf türlerini görür. Birçok ihtilaf sebebinin müşkil ayetlerden kaynaklandığı kanaatine varır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 141 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||