| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer | EPO 500 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÖMER FARUK VURAL |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. ÖMER FARUK VURAL, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bilimsel araştırmaları okuyabilmek, planlayabilmek ve yürütebilmekle ilgili gerekli bilgi ve becerileri kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Bilim, bilimsel araştırma kavramları, Araştırma Kavramı, Eğitimde araştırma tekniklerinin türleri, Bilimsel araştırmanın aşamaları, Nitel araştırma teknikleri, Örnek araştırmaların incelenmesi ve tartışılması, Nicel araştırma teknikleri, Bilimsel araştırmalarda raporlaştırma kuralları. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bilimsel bakış açısı ve bilimsel araştırma kavramlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Bilimsel araştırma türlerini listeler. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Bilimsel araştırma türlerinin özelliklerini açıklar. | Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Evren ve örneklem belirler. | Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Veri toplama araçlarını geliştirme aşamalarını anlatır. | Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 6 | Araştırma türü ile veri toplama sürecini ilişkilendirir | Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 7 | Araştırmaların raporlaştırılması ile ilgili kuralları uygular. | Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 8 | Bir araştırma önerisi hazırlar. | Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bilim, bilimsel araştırma kavramları | |
| 2 | Araştırma Kavramı | |
| 3 | Eğitimde araştırma tekniklerinin türleri | |
| 4 | Bilimsel araştırmanın aşamaları | |
| 5 | Nitel araştırma teknikleri | |
| 6 | Örnek araştırmaların incelenmesi ve tartışılması | |
| 7 | Örnek araştırmaların incelenmesi ve tartışılması | |
| 8 | Nicel araştırma teknikleri | |
| 9 | Örnek araştırmaların incelenmesi ve tartışılması | |
| 10 | Örnek araştırmaların incelenmesi ve tartışılması | |
| 11 | Örnek araştırmaların incelenmesi ve tartışılması | |
| 12 | Bilimsel araştırmalarda raporlaştırma kuralları | |
| 13 | Araştırma ödevi projelerinin sunulması ve tartışılması | |
| 14 | Araştırma ödevi projelerinin sunulması ve tartışılması, dersin genel değerlendirmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: PegemA Yayınları. Sönmez, V. ve Alacapınar, F. (2011). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Anı Yayıncılık, Ankara. Fraenkel, J.R. & Wallen, N.E. (2005). How to design and evaluate research in education. Boston: McGraw-Hill. Büyüköztürk, Ş,. (2002).Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Pegem Yayıncılık, Ankara. Baykul, Y. (1999). İstatistik Yöntem ve Uygulamalar. Anı yayıncılık, Anakara. Jurs, H. W. (1998). Applied Statistics for The Behavioral Sciences. Houghton Miin Company, Boston. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
| 6 | Eğitim programları ve öğretim alanı ilgili kuramsal temeller, program tasarımı, geliştirme ve değerlendirme boyutları hakkında bilgi sahibi olup, ihtiyaca uygun program geliştirme ve değerlendirme süreçlerini yürütür. | ||||||
| 7 | Eğitim programları ve öğretim alanında gerçekleşen yenilik ve değişikliklerin toplumdaki etkilerini eleştirel bakış açısıyla değerlendirir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bilimsel bakış açısı ve bilimsel araştırma kavramlarını açıklar. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| 2 | Bilimsel araştırma türlerini listeler. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| 3 | Bilimsel araştırma türlerinin özelliklerini açıklar. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| 4 | Evren ve örneklem belirler. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| 5 | Veri toplama araçlarını geliştirme aşamalarını anlatır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| 6 | Araştırma türü ile veri toplama sürecini ilişkilendirir | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| 7 | Araştırmaların raporlaştırılması ile ilgili kuralları uygular. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| 8 | Bir araştırma önerisi hazırlar. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 60 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||