Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Öğretim Tasarımı Modelleri EPO 527 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ÖMER FARUK VURAL
Dersi Verenler Prof.Dr. ÖMER FARUK VURAL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı, eğitim ve öğretim süreçlerinin sistematik ve etkili şekilde planlanmasına yönelik farklı öğretim tasarım modellerini tanıtmak, öğrencilerin bu modelleri eğitim ortamlarında doğru ve etkin biçimde kullanabilmelerine yönelik kuramsal ve uygulamalı bilgi kazanmalarını sağlamaktır. Ders boyunca öğrencilerin, öğretim tasarım süreçlerini bilimsel ilkeler ışığında analiz etme, farklı modelleri karşılaştırma,değerlendirme ve kendi öğretim süreçlerine uygun özgün tasarımlar oluşturma becerilerini geliştirmeleri hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında ilk olarak öğretme ve öğrenme ile ilgili temel kavramlar, öğretim tasarımının temel özellikleri ve öğretme-öğrenme ilişkisi incelenmektedir. Ardından Gagné, Briggs ve Wager’in öğretim tasarımı modeli, Dick, Carey ve Carey’in sistematik öğretim tasarımı modeli, Morrison, Ross ve Kemp’in etkili öğretim tasarımı modeli, Smith ve Ragan öğretim tasarımı modeli, Assure ve Addie gibi güncel ve etkili öğretim tasarım modelleri ayrıntılı olarak ele alınmaktadır. Dersin ilerleyen haftalarında, öğretim tasarım modellerinin karşılaştırmalı analizi yapılmakta, güçlü ve zayıf yönleri tartışılmaktadır. Son olarak, öğretim tasarım modellerinin uygulamasına yönelik örnek çalışmalar incelenerek öğrencilere uygulamalı deneyimler kazandırılmakta, kendi öğretim tasarımlarını geliştirme ve değerlendirme imkânı sunulmaktadır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğretim tasarımlarının öğretme-öğrenme sürecindeki yerini ve işlevini açıklayabilme. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Öğretim tasarımı modellerinin temel özelliklerini açıklayabilme. Anlatım, Kısa Cevaplı Testler,
3 Öğretim tasarımı modellerinin üstünlüklerini ve sınırlılıklarını açıklayabilme. Soru-Cevap, Kısa Cevaplı Testler, Sözlü Sınavlar,
4 Öğretim tasarımı modeli seçiminde göz önüne alınması gereken ilkeleri açıklayabilme Beyin Fırtınası, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Öğretim tasarımı modellerinin uygulanmasında izlenen aşamaları sıralayabilme. Anlatım, Soru-Cevap, Kısa Cevaplı Testler,
6 Öğretim tasarımı modellerini karşılaştırabilme. Tartışma, Eşleştirme Testler, Sözlü Sınavlar,
7 Amacına uygun öğretim tasarımı modelini seçebilme. Problem Çözme, Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Öğretme ile ilgili Temel Kavramlar ve Öğrenme-Öğretme İlişkisi
2 Öğretme Tasarımının Temel Özellikleri
3 Gagne, Briggs ve Wager’in Öğretim Tasarımı
4 Dick, Carey ve Carey’in Sistemli Öğretim Tasarımı Modeli
5 Morrison, Ross ve Kemp’in Etkili Öğretim Tasarımı Modeli
6 Smith ve Ragan Öğretim Tasarımı Modeli
7 Assure Öğretim Tasarımı Modeli
8 Addie Öğretim Tasarımı Modeli
9 Öğretim Tasarımı Modellerinin Karşılaştırılması
10 Öğretim Tasarımı Modellerinin Karşılaştırılması
11 Öğretim Tasarımı Modellerinin Karşılaştırılması
12 Öğretim Tasarımı Modellerinin Uygulamasına Dönük Örnekler
13 Öğretim Tasarımı Modellerinin Uygulamasına Dönük Örnekler
14 Öğretim Tasarımı Modellerinin Uygulamasına Dönük Örnekler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Dick, W., Carey, L., & Carey, J. O. (2015). The systematic design of instruction (8th ed.). Pearson Education.

Gagné, R. M., Briggs, L. J., & Wager, W. W. (1992). Principles of instructional design (4thed.).Harcourt Brace Jovanovich College Publishers.

Morrison, G. R., Ross, S. M., Kalman, H. K., &.Kemp, J. E.(2019). Designing effective instruction (8thed.). Wiley.

Seels, B., & Richey, R. C.(1994). Instructional technology: The definition and domains of the field. Association for Educational Communications and Technology.

Smith, P. L., & Ragan,T. J. (2005). Instructional design (3rd ed.).Wiley.

Smaldino, S. E.,Lowther, D. L., Mims,C., & Russell, J.D. (2019). Instructional technology and media for learning (12th ed.). Pearson Education.

Şimşek, A. (2021). Öğretim tasarımı (2. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.

Yalın, H. İ.(2021). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme (32.Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.

Branch, R. M.(2009). Instructional design: The ADDIE approach. Springer.

Reiser, R. A., & Dempsey, J. V. (Eds.). (2018). Trends and issues in instructional design and technology (4th ed.). Pearson Education.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. X
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. X
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. X
6 Eğitim programları ve öğretim alanı ilgili kuramsal temeller, program tasarımı, geliştirme ve değerlendirme boyutları hakkında bilgi sahibi olup, ihtiyaca uygun program geliştirme ve değerlendirme süreçlerini yürütür.
7 Eğitim programları ve öğretim alanında gerçekleşen yenilik ve değişikliklerin toplumdaki etkilerini eleştirel bakış açısıyla değerlendirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Öğretim tasarımlarının öğretme-öğrenme sürecindeki yerini ve işlevini açıklayabilme. 5 1 3 5 5 3 3
2 Öğretim tasarımı modellerinin temel özelliklerini açıklayabilme. 1 1 5 3 3 1 1
3 Öğretim tasarımı modellerinin üstünlüklerini ve sınırlılıklarını açıklayabilme. 1 1 5 5 5 3 3
4 Öğretim tasarımı modeli seçiminde göz önüne alınması gereken ilkeleri açıklayabilme 3 3 4 5 4 3 3
5 Öğretim tasarımı modellerinin uygulanmasında izlenen aşamaları sıralayabilme. 3 3 4 5 5 3 3
6 Öğretim tasarımı modellerini karşılaştırabilme. 3 3 5 5 5 3 3
7 Amacına uygun öğretim tasarımı modelini seçebilme. 2 2 4 5 4 3 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 70
1. Yıl İçinin Başarıya 30
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 25 25
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 145
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,8
dersAKTSKredisi 6