| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İnsan İlişkileri ve İletişim | EPO 524 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SUBHAN EKŞİOĞLU |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | İnsan ilişkileri doyum sağlayan, grup psikolojisine özendiren ve verimli yaşamayı geliştirmeyi amaçlayan bir süreçtir. Bu dersin amacı öğrencilerimize insan ilişkilerinin temelini oluşturan iletişim kavramını tanıtarak, bunu meslek hayatlarında nasıl etkin bir şekilde kullanacaklarını öğretmektir. |
| Dersin İçeriği | Bu ders kapsamında, iletişim sürecine ilişkin temel kavramlar, kişilerarası ilişkilerin başlangıcı ve gelişimi, iletişimde dinleme, empati, kendini açma, sözsüz iletişim, güvengenlik, çatışma çözme, aile içi ilişkiler ve okulda kişilerarsı ilişkiler ve iletişim konuları anlatılmaktadır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | |||
| 2 | |||
| 3 | |||
| 4 | |||
| 5 | |||
| 6 | |||
| 7 | |||
| 8 |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tanışma, dersin içeriği, nasıl işleneceği ve değerlendirme türüne dair paylaşımın yapılması | |
| 2 | İletişim Becerilerine Genel Bir Bakış: Tanımı, Saygı Duymak, Empatik Anlayışla Yaklaşmak, Etkin Dinlemek, Somut Olmak, Uygun Kendini Açma, Ben Dilini Kullanmak | |
| 3 | Kişilerarası İlişkilerin Başlangıcı Ve Gelişimi: Kişilerarası İletişim, Fiziki Çevrenin Rolü, Kişilerarası İlişkiler, Kişilerarası İlişki Tipleri, Kuramsal Yaklaşımlar ve Modeller | |
| 4 | Kişilerarası İlişkiler Ve İletişimde Dinleme: Dinleme Becerisi, Dinlemede Sözsüz Tepkiler, Dinleme Türleri, Etkili Dinleme, Edilgen Ve Etkin Dinleme, Etkisiz Dinleme Türleri. | |
| 5 | Kişilerarası İlişkiler Ve Empati: Empati İle İlişkili Kavramlar, Empatinin Gelişimi, Empatik Dinleme | |
| 6 | Kişilerarası İlişkilerde Kendini Açma: Kendini Açmanın Tanımı, Türleri, Riskleri, Psikolojik Danışmada Kendini Açma, Kuramsal Açıklamalar, Kendini Açmanın İşlevleri | |
| 7 | Kişilerarası İlişkilerde Sözsüz İletişim: Sözsüz İletişimin Farkı ve Önemi, Kültür Ve Beden Dili, Sözsüz İletişimin Ögeleri, İletişim Ortamı Ve Mesafe | |
| 8 | Kişilerarası İlişkiler Ve Güvengenlik: Güvengenliğin Temelleri Ve Tanımı, Güvengen Davranış, Sınıflandırılması, Güvengen Olmanın Önündeki Engeller, Güvengenlik Eğitimi | |
| 9 | Kişilerarası İlişkiler Ve İletişimde Çatışma: Tanımı, Çatışma Çözme Yöntemleri, Tarzları, Transaksiyonel Analiz Ve Çatışma, Arabuluculuk | |
| 10 | Kişilerarası İlişkiler Ve İletişimde Çatışma: Transaksiyonel Analiz Ve Çatışma, Arabuluculuk | |
| 11 | Kişilerarası İlişkiler Ve Duygusal Zeka: Duygu, Duyguların İşlevleri, Sınıflandırılması, Duygusal Zeka, Modeller, Eleştiriler | |
| 12 | Aile İçi İlişkiler Ve İletişim: Ailenin Tanımı, İşlevleri, Tipleri, Anne-Baba Ve Çocuk İlişkisi, Anne-Baba Tutumları | |
| 13 | Kişilerarası İlişkiler, İletişim Ve Düşünsel Süreçler: ABC Modeli, Düşünme Hataları, İlişkilerle İlgili İnançlar | |
| 14 | Özet ve Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Üstün Dökmen (2010). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati.Remzi Kitapevi Matthew McKay, Martha Davis ve Patrick Fanning (2006). İletişim Becerileri (çev. Özgür Gelbal). HYB Yayıncılık Virginia Satir (2001). İnsan Yaratmak. Beyaz Yayınları Thomas Gordon (1997). Etkili Öğretmenlik Eğitimi: Aile İletişim Dili. Sistem Yayıncılık Nuran Hortaçsu (2001). İnsan İlişkileri. İmge Kitapevi12. Zuhal-Acar Baltaş (2001). Beden Dili. Remzi Kitapevi Selahiddin Öğülmüş (2006). Kişilerarası Sorun Çözme Becerileri ve Eğitimi (3. Basım). Nobel Yayın Dağıtım Ahmet Ş. İzgören (2004). Dikkat Bedeniniz Konuşuyor: Türkiye’de Beden Dili, İş Yaşamı ve Renkler. İstanbul: Elma Yayınevi |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
| 6 | Eğitim programları ve öğretim alanı ilgili kuramsal temeller, program tasarımı, geliştirme ve değerlendirme boyutları hakkında bilgi sahibi olup, ihtiyaca uygun program geliştirme ve değerlendirme süreçlerini yürütür. | ||||||
| 7 | Eğitim programları ve öğretim alanında gerçekleşen yenilik ve değişikliklerin toplumdaki etkilerini eleştirel bakış açısıyla değerlendirir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | ||||||||
| 2 | ||||||||
| 3 | ||||||||
| 4 | ||||||||
| 5 | ||||||||
| 6 | ||||||||
| 7 | ||||||||
| 8 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||