| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Güfte İncelemesi | TMB 458 | 8 | 2 + 2 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SAFİYE ŞEYDA ERDAŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Doç. Dr. Ferdi KOÇ |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Türk Müziğinde yer alan formlara ait güfte türlerinin tanınması, yapısal özelliklerinin incelenmesi güfte-beste uyumunun belirlenmesi |
| Dersin İçeriği | Türk Müziğinde kullanılan hece ve aruz vezniyle yazılmış güfte örnekleri, nazım şekilleri üzerinden incelenecektir |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türk müziği güftelerini şekil özellikleri bakımından tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Güfteleri şekil özellikleriyle analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Güfteleri şekil özellikleri bakımından sentezler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Usûl ve güfteler arasındaki uyumu değerlendirir | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Nazımda şekil özellikleri, nazım birimi, kâfiye ve redif, vezin, nazım şekilleri Mısra, beyit , bend | |
| 2 | Nazımda şekil özellikleri, nazım birimi, kâfiye ve redif, vezin, nazım şekilleri Mısra, beyit , bend | |
| 3 | Vezin: Hece vezni | |
| 4 | Hece vezninin kalıpları | |
| 5 | The forms of sylable vezin | |
| 6 | Türk şiirinde kullanılan bahirler aruz kalıpları | |
| 7 | Bahirler ve kalıplar | |
| 8 | Aruz kalıpları ve örnek metin taktileri | |
| 9 | Nazım şekilleri: Halk edebiyatı nazım şekilleri | |
| 10 | Nazım şekilleri: Halk edebiyatı nazım şekilleri | |
| 11 | Beyitlerden oluşan nazım şekilleri | |
| 12 | Bentlerden oluşan nazım şekilleri | |
| 13 | Yeni Türk edebiyatı nazım şekilleri | |
| 14 | Genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Mehmet Nuri Uygun, Kitabu'l-edvar, İbn Haldun Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2019. |
| Ders Kaynakları | Abdurrahman Güzel, Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatı, Akçağ Yayınları, Ankara 2003. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk müziğinin yanında, müziği bütün yönleriyle araştırırken, diğer yandan öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
| 2 | Müzik insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer bilim alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. | X | |||||
| 3 | Müziğin sanatın bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. | X | |||||
| 4 | Özellikle bir millet adını taşıması hasebiyle Türk müziğinin, tarih içindeki yerini ve önemini bilerek diğer kültürlerle olan alışverişini geniş bir bakış açısıyla analiz eder. | X | |||||
| 5 | Türk müziği, kültürü, tarihi, edebiyatı, nazariyatı ve solfeji ve enstrüman bilgisiyle desteklenir. Müziğini kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. | X | |||||
| 6 | Alanıyla ilgili gerekli doküman bulma , araç gereç ,kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. | X | |||||
| 7 | Bilim uzmanlığına aday öğrenciler yetiştirirken, eğitim alanında da ders verecek formasyona sahip dersleri de öğretir. | X | |||||
| 8 | Bilimsel bakış açısıyla kültürümüzün analiz edilmesini öğrenirken diğer kültürlerle de sentez yapacak yeterliliğe sahip olma becerisi kazandırır. | X | |||||
| 9 | Müzik sanatından yola çıkarak, estetik bakış açısını diğer sanat dallarında da uygulama yeterliliğini sağlar. | X | |||||
| 10 | Teknolojiyi müzik alanında uygulama konusunda yeterli bilgiye sahip olmayı sağlar. | X | |||||
| 11 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
| 12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türk müziği güftelerini şekil özellikleri bakımından tanır | ||||||||||||
| 2 | Güfteleri şekil özellikleriyle analiz eder | ||||||||||||
| 3 | Güfteleri şekil özellikleri bakımından sentezler | ||||||||||||
| 4 | Usûl ve güfteler arasındaki uyumu değerlendirir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 8 | 8 |
| Final | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü | 124 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||