| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Müziği Nazariyatı ve Solfeji (Thm) Vı | TMB 401 | 7 | 2 + 2 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SERTAN DEMİR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Türk halk müziğinde uzun hava türlerini tanımak, Uzun havaların solfejini ve diktesi yapmak. |
| Dersin İçeriği | Türk halk müziğinde bulunan türlerin yapısal özellikleri, uzun havaların solfej ve dikteleri ile Türk halk müziğinde kullanılan enstrümanları kavramak. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Uzun hava türlerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
| 2 | uzun havaları notaya alıp, solfejini yapabilir | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Türk halk müziğinde kullanılan enstrümanları tanır. | Anlatım, Bireysel Çalışma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Uzun hava solfeji ve diktesi yapılırken dikkat edilecek hususlar, Uzun hava terimi ve tür olarak uzun havalar. | |
| 2 | Tür olarak Bozlak havaları, bozlakların solfeji, dikte çalışmaları, bağlama enstrümanı ve kullanım alanı. | Mahalli sanatçıların uygun eserlerinin dinlenilmesi. |
| 3 | Tür olarak Bozlak Havaları, bozlakların solfeji, dikte çalışmaları, bağlama enstrümanı ve kullanım alanı. | Mahalli sanatçıların uygun eserlerinin dinlenilmesi. |
| 4 | Tür olarak Barak havaları, barakların solfeji, dikte çalışması, zurna ve zambır enstrümanları ile kullanım alanları. | Mahalli sanatçıların uygun eserlerinin dinlenilmesi. |
| 5 | Tür olarak Gurbet Havaları, gurbet havalarının solfeji, dikte çalışması, kabak kemane enstrümanı ve kullanım alanı. | Mahalli sanatçıların uygun eserlerinin dinlenilmesi. |
| 6 | Tür olarak Yol Havaları, Yol Havalarının solfeji, dikte çalışması, kemençe enstrümanı ve kullanım alanı. | Mahalli sanatçıların uygun eserlerinin dinlenilmesi. |
| 7 | Tür olarak Çamşıhı havaları, Çamşıhı Havalarının solfeji, dikte çalışması, kaval enstrümanı ve kullanım alanı | Mahalli sanatçıların uygun eserlerinin dinlenilmesi. |
| 8 | Tür olarak Arguvan Havaları, Arguvan havalarının solfeji, dikte çalışması, asma davul enstrümanı ve kullanım alanı. | Mahalli sanatçıların uygun eserlerinin dinlenilmesi. |
| 9 | Tür olarak Maya Havaları, Maya havalarının solfeji, dikte çalışması, mey ve zurna enstrümanları ve kullanım alanı | Mahalli sanatçıların uygun eserlerinin dinlenilmesi. |
| 10 | Tür olarak Ela Gözlü Havaları, Ela Gözlü havalarının solfeji, dikte çalışması, klarinet enstrümanı ve kullanım alanı. | Mahalli sanatçıların uygun eserlerinin dinlenilmesi. |
| 11 | Tür olarak Gazel Havaları, Gazel havalarının solfeji, dikte çalışması, kanun enstrümanı ve kullanım alanı. | Mahalli sanatçıların uygun eserlerinin dinlenilmesi. |
| 12 | Tür olarak Müztezad Havaları, Müstezad Havalarının solfeji, dikte çalışması, ud enstrümanı ve kullanım alanı. | Mahalli sanatçıların uygun eserlerinin dinlenilmesi. |
| 13 | Tür olarak Hoyrat havaları, Hoyrat Havalarının solfeji, dikte çalışması, keman enstrümanı ve kullanım alanı. | Mahalli sanatçıların uygun eserlerinin dinlenilmesi. |
| 14 | Diğer uzun havaların solfejleri, tar ve tulum enstrümanları ile kullanım alanları. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Ekici, Savaş (2003), Yayımlanlamış ders Notları, Türk Halk Müziği Bilgileri, Gaziantep Üniversitesi TMDK, Gaziantep Demir, Sertan (2013), Türk Halk Müziğinde Türler, Usar Yay., İstanbul. . |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk müziğinin yanında, müziği bütün yönleriyle araştırırken, diğer yandan öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
| 2 | Müzik insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer bilim alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. | X | |||||
| 3 | Müziğin sanatın bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. | X | |||||
| 4 | Özellikle bir millet adını taşıması hasebiyle Türk müziğinin, tarih içindeki yerini ve önemini bilerek diğer kültürlerle olan alışverişini geniş bir bakış açısıyla analiz eder. | X | |||||
| 5 | Türk müziği, kültürü, tarihi, edebiyatı, nazariyatı ve solfeji ve enstrüman bilgisiyle desteklenir. Müziğini kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. | X | |||||
| 6 | Alanıyla ilgili gerekli doküman bulma , araç gereç ,kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. | X | |||||
| 7 | Bilim uzmanlığına aday öğrenciler yetiştirirken, eğitim alanında da ders verecek formasyona sahip dersleri de öğretir. | X | |||||
| 8 | Bilimsel bakış açısıyla kültürümüzün analiz edilmesini öğrenirken diğer kültürlerle de sentez yapacak yeterliliğe sahip olma becerisi kazandırır. | X | |||||
| 9 | Müzik sanatından yola çıkarak, estetik bakış açısını diğer sanat dallarında da uygulama yeterliliğini sağlar. | X | |||||
| 10 | Teknolojiyi müzik alanında uygulama konusunda yeterli bilgiye sahip olmayı sağlar. | X | |||||
| 11 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
| 12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Uzun hava türlerini bilir. | ||||||||||||
| 2 | uzun havaları notaya alıp, solfejini yapabilir | ||||||||||||
| 3 | Türk halk müziğinde kullanılan enstrümanları tanır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 25 |
| 2. Kısa Sınav | 25 |
| Toplam | 90 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 5 | 5 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 2 | 3 | 6 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 133 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,32 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||