| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Müziği Form Bilgisi | TMB 309 | 5 | 4 + 0 | 4 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FERDİ KOÇ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Murat Can Dilber |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Türk müziği unsurlarının icra karakteristikleri ve müzik tekniği bakımından dönüştüğü formların öğrenilmesi yoluyla Türk müziğinin bir bütün olarak kavranması. |
| Dersin İçeriği | Birbirinden farklı amaçlara yönelik olarak oluşturulmuş Türk müziği beste biçimlerinin, müziğe katılan bütün unsurlarıyla birlikte ele alınması ve ayrı ayrı başlıklar altında incelenmesi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türk müziğinde form kavramını bilir. | Anlatım, Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 2 | Türk müziği formlarını sınıflandırır. | Eğitsel Oyun, Problem Çözme, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Klasik Türk müziği formlarını öğrenir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 4 | Türk Sanat müziği formlarını öğrenir. | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gözlem, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Türk Halk müziği formlarını öğrenir | Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 6 | Askeri ve saz müziği müzik formlarını öğrenir. | Tartışma, Grupla Çalışma, Anlatım, | |
| 7 | Dini-Cami müziği formlarını öğrenir. | Anlatım, Tartışma, | |
| 8 | Dini- Tekke müziği formlarını öğrenir | Tartışma, Anlatım, | |
| 9 | 16. Yüzyıl öncesi Türk müziği formlarını öğrenir. | Anlatım, Tartışma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Türk müziğinde Form kavramı ve Tür ile ilişkisi-formların sınıflandırılma | |
| 2 | Türk klasik müziği formları Kar formu | |
| 3 | Karçe ve Kar-ı Natık Formu. | |
| 4 | Beste Formu | |
| 5 | Semai Formu - Ağır Semai ve Yürük Semai | |
| 6 | Türk Sanat Müziği Formları Şarkı-Köçekçe-Tavşanca | |
| 7 | Türk Halk Müziği formları- Türkü | |
| 8 | Vize Sınavı | |
| 9 | Uzun Hava, Maya, Hoyrat, Bozlak, Barak, Gurbet Havası, Divan, Ağıt uzun hava formları. Kırık Hava formları- Deyiş, Semah, Nefes formları, Oyun müziği formları (Horon, Horo, Karşılama, Halay, Bar, Zeybek, Teke Zortlatması) | |
| 10 | Askeri Müzik- Marş formu- Saz Müziği formları | |
| 11 | Dinî-Cami müziği formları (Kur’an-ı Kerim Tilaveti, Ezan, Salâ, Kamet, Cumhur Müezzinliği, Hutbe, Tesbih, Temcid, Mahfel Sürmesi, Tekbir, Tardiyye, Telbiye, Muhammediye, Mevlid) | |
| 12 | Dinî-Tekke müziği formları (Mevlevî Âyini, Durak, Şuğul, Mersiye, Nefes, İsm-i Celâl, Savt, Mirâciye, Na‘t, Kaside, İlahi, Tevşih) | |
| 13 | 16. Yüzyıl öncesi formlar (Nevbet-i Müretteb, Basit, Küllü’d-Durub, Küllü’n-Nagam, amel, Peşrev) | |
| 14 | Genel Tekrar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | ÖZALP, Nazmi, Türk Musıkîsi Beste Formları, TRT, Ankara, Yayın no:239 |
| Ders Kaynakları | AKDOĞU, Onur, Türk Müziğinde Türler ve Biçimler, İzmir, 1996. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk müziğinin yanında, müziği bütün yönleriyle araştırırken, diğer yandan öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
| 2 | Müzik insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer bilim alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. | X | |||||
| 3 | Müziğin sanatın bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. | X | |||||
| 4 | Özellikle bir millet adını taşıması hasebiyle Türk müziğinin, tarih içindeki yerini ve önemini bilerek diğer kültürlerle olan alışverişini geniş bir bakış açısıyla analiz eder. | X | |||||
| 5 | Türk müziği, kültürü, tarihi, edebiyatı, nazariyatı ve solfeji ve enstrüman bilgisiyle desteklenir. Müziğini kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. | X | |||||
| 6 | Alanıyla ilgili gerekli doküman bulma , araç gereç ,kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. | X | |||||
| 7 | Bilim uzmanlığına aday öğrenciler yetiştirirken, eğitim alanında da ders verecek formasyona sahip dersleri de öğretir. | X | |||||
| 8 | Bilimsel bakış açısıyla kültürümüzün analiz edilmesini öğrenirken diğer kültürlerle de sentez yapacak yeterliliğe sahip olma becerisi kazandırır. | X | |||||
| 9 | Müzik sanatından yola çıkarak, estetik bakış açısını diğer sanat dallarında da uygulama yeterliliğini sağlar. | X | |||||
| 10 | Teknolojiyi müzik alanında uygulama konusunda yeterli bilgiye sahip olmayı sağlar. | X | |||||
| 11 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
| 12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türk müziğinde form kavramını bilir. | ||||||||||||
| 2 | Türk müziği formlarını sınıflandırır. | ||||||||||||
| 3 | Klasik Türk müziği formlarını öğrenir | ||||||||||||
| 4 | Türk Sanat müziği formlarını öğrenir. | ||||||||||||
| 5 | Türk Halk müziği formlarını öğrenir | ||||||||||||
| 6 | Askeri ve saz müziği müzik formlarını öğrenir. | ||||||||||||
| 7 | Dini-Cami müziği formlarını öğrenir. | ||||||||||||
| 8 | Dini- Tekke müziği formlarını öğrenir | ||||||||||||
| 9 | 16. Yüzyıl öncesi Türk müziği formlarını öğrenir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 55 |
| 1. Ödev | 15 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 3 | 3 |
| Toplam İş Yükü | 144 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||