| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İklimlendirme Esasları ve Tasarım | MKM 446 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HASAN KÜÇÜK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | İklimlendirmenin temel kavramları ve psikrometrik diyagram, konfor ve endüstri klimasının önemi ve soğutma yükü hesapları, klima sistemleri ve elemanları konularında hesaplama, tasarım ve seçim yeteneğinin kazandırılması. |
| Dersin İçeriği | Klima sistemleri. Nemli havanın özellikleri ve psikrometrik diyagram. Isıl konfor ve iç hava kalitesi. Soğutma yükü (ısı kazancı) hesabı. CLTD/SCL/CLF yöntemleri. Klima çevrimleri. Birleşik ısı ve kütle geçişi. Soğutma kuleleri. Nem alıcı yüzeylerde ısı ve kütle geçişi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Nemli hava hakkında temel bilgileri kavrar | Anlatım, Tartışma, | |
| 2 | Psikrometrik diyagramı öğrenir | Tartışma, Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
| 3 | Soğutma yükü (ısı kazancı) hesaplarını yapar | Tartışma, Anlatım, Gözlem, | |
| 4 | Klima sistemleri ve çevrimlerini öğrenir | Tartışma, Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Soğutma kuleleri ve soğutucu yüzeyleri tasarlar | Tartışma, Anlatım, | |
| 6 | Klima tesisatını tasarlar | Tartışma, Anlatım, Gezi / Gözlem, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İklimlendirmenin tanıtımı ve ısıl konfor | |
| 2 | Nemli havanın özellikleri | |
| 3 | Psikrometrik diyagram | |
| 4 | Isıtma, soğutma ve nemlendirme işlemleri | |
| 5 | Soğutma yükü hesap yöntemleri, iç ve dış tasarım şartları | |
| 6 | CLTD/SCL/CLF yöntemleri ile soğutma yükü hesabı | |
| 7 | CLTD/SCL/CLF yöntemleri ile soğutma yükü hesabı | |
| 8 | Klima çevrimleri | |
| 9 | Klima çevrimleri | |
| 10 | İklimlendirme sistemleri | |
| 11 | İklimlendirme sistemleri | |
| 12 | Isı ve kütle geçişi | |
| 13 | Soğutma kuleleri | |
| 14 | Nem alıcı yüzeyler |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1.İklimlendirme Esasları ve Uygulamaları, Recep Yamankaradeniz, İlhami Horuz, Salih Coşkun, Ö. Kaynaklı, N. Yamankaradeniz, Dora yayıncılık. Bursa 2015. |
| Ders Kaynakları | 1. Klima Tesisatı, MMO yayını 5. Howell, R.H., Sauer, H.J., Coad W.J.: Principles of Heating, Ventilating and Air Conditioning, ASHRAE, 1998. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Nemli hava hakkında temel bilgileri kavrar | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Psikrometrik diyagramı öğrenir | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Soğutma yükü (ısı kazancı) hesaplarını yapar | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Klima sistemleri ve çevrimlerini öğrenir | |||||||||||||||||||||||
| 5 | Soğutma kuleleri ve soğutucu yüzeyleri tasarlar | |||||||||||||||||||||||
| 6 | Klima tesisatını tasarlar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 10 |
| Toplam | 10 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
| Proje / Tasarım | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 6 | 6 |
| Ödev | 1 | 6 | 6 |
| Toplam İş Yükü | 106 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||