| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Mekanizma Tekniği | MKM 307 | 5 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | --------- |
| Önerilen Seçmeli Dersler | ---------- |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. RECEP KOZAN |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. RECEP KOZAN, Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA EROĞLU, |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Dr. Mustafa Eroğlu, Arş.Gör. Mehmet Emin Sayan |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Makinaların temel yapı elemanları olan mekanizmaların yapı ve hareket özelliklerini öğretmek, çalışma şartlarını inceleyerek çeşitli tasarımların yapılmasına yardımcı olmaktır. |
| Dersin İçeriği | Temel kavramlar, Mekanizmaların sınıflandırılması, Eleman çiftleri, Kinematik zincirler, Serbestlik derecesi, Basit kol mekanizmaları, Grashof teoremi, Krank-Biyel mekanizmaları, Mekanizmalarda hareket iletimi, Mekanizmalarda kinematik analiz |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Mekanizmaların analiz ve sentezini yapar | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Mekanizmaları sınıflandırabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Eleman çiftlerini sınıflandırır. | Problem Çözme, | Performans Değerlendirme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Bir mekanizmanın kinematik zincirini çizer, serbestlik derecesini hesaplar | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme, |
| 5 | Grashof teoremini yorumlar | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme, |
| 6 | Çeşitli kol mekanizmalarını yorumlar | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme, |
| 7 | Mekanizmaların kinematik analizini yapar | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Mekanizma tekniğine giriş ve temel kavramlar | |
| 2 | Mekanizmaların sınıflandırılması | |
| 3 | Eleman çiftleri, serbestlik derecesi | |
| 4 | Konstrüksiyon değiştirme kuralları | |
| 5 | Grashof teoremi | |
| 6 | Basit kol mekanizmaları | |
| 7 | Uygulamalar | |
| 8 | Üç çubuk mekanizmaları | |
| 9 | Yıl içi sınavı | |
| 10 | Krank-Biyel mekanizmaları | |
| 11 | Mekanizmalarda hareket iletimi | |
| 12 | Mekanizmalarda kinematik analiz | |
| 13 | Mekanizmalarda kinematik analiz | |
| 14 | Uygulamalar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Recep Kozan ve Hüseyin Dal' a ait kişisel ders notları |
| Ders Kaynakları | Özgür Turhan, Makine Teorisi, Mekanizmalar ve Makine Dinamiği, Nobel Yayınevi, 2012 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Mekanizmaların analiz ve sentezini yapar | 4 | ||||||||||||||||||||||
| 2 | Mekanizmaları sınıflandırabilir | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Eleman çiftlerini sınıflandırır. | 5 | 3 | |||||||||||||||||||||
| 4 | Bir mekanizmanın kinematik zincirini çizer, serbestlik derecesini hesaplar | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
| 5 | Grashof teoremini yorumlar | 3 | ||||||||||||||||||||||
| 6 | Çeşitli kol mekanizmalarını yorumlar | 3 | ||||||||||||||||||||||
| 7 | Mekanizmaların kinematik analizini yapar | 3 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 90 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|