| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Elektrik Makinaları | MKM 209 | 3 | 2 + 0 | 2 | 2 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. UFUK DURMAZ |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. UFUK DURMAZ, Prof.Dr. EKREM BÜYÜKKAYA, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Manyetik alanlara ilişkin temel prensiplerin ve manyetik malzemelerin tanınması; transformatörler; doğru akım makineleri; asenkron motorlar ve senkron makinelerin yapısı, karakteristikleri ve uygulamalarının kavranması amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Temel elektromanyetik ilkeler, manyetik malzemeler, transformatörler, doğru akım makineleri, asenkron makineler, senkron makineler, iş makineleri karakteristikleri, motor seçimi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Temel elektrik ve temel manyetik bilgi ve yasaları bilir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Transformatörlerin ve dinamoların yapısı, çalışma prensibi ve uygulamalarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
| 3 | Doğru akım motorlarının yapısını, çalışma prensibini, farklı bağlama türlerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
| 4 | Asenkron ve Senkron makinelerinin yapısını, çalışma prensibini, karakteristiklerini ve uygulamalarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
| 5 | İş makinelerinin karakteristiklerini sınıflandırır | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
| 6 | Motor seçim ölçütlerini sıralar, işletme koşullarını ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş ve temel yasalar (Kirchoff Yasası, Ohm Yasası) | |
| 2 | Temel Yasalar (Amper Yasası, Faraday Yasası, Lens Yasası) | |
| 3 | Sağ el kuralları ve elektrik makinelerine uygulanışı | |
| 4 | Transformatörler | |
| 5 | DC makineler ve temel yasaların uygulanışı | |
| 6 | DC makinelerde yol alma ve hız ayarı | |
| 7 | Asenkron motor terminolojisi | |
| 8 | Asenkron makineler ve temel yasaların uygulanışı | |
| 9 | Asenkron makineler | |
| 10 | Asenkron makinelerde hız ayarı | |
| 11 | Senkron makineler ve temel yasaların uygulanışı | |
| 12 | Senkron makineler | |
| 13 | İş makineleri ve karakteristikleri | |
| 14 | Motor seçimi ve dikkat edilecek hususlar. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Temel elektrik ve temel manyetik bilgi ve yasaları bilir | 3 | 3 | 0 | 1 | |||||||||||||||||||
| 2 | Transformatörlerin ve dinamoların yapısı, çalışma prensibi ve uygulamalarını açıklar | 3 | 3 | 1 | ||||||||||||||||||||
| 3 | Doğru akım motorlarının yapısını, çalışma prensibini, farklı bağlama türlerini açıklar | 3 | 3 | 1 | ||||||||||||||||||||
| 4 | Asenkron ve Senkron makinelerinin yapısını, çalışma prensibini, karakteristiklerini ve uygulamalarını bilir | 3 | 3 | 1 | ||||||||||||||||||||
| 5 | İş makinelerinin karakteristiklerini sınıflandırır | 3 | 3 | 1 | ||||||||||||||||||||
| 6 | Motor seçim ölçütlerini sıralar, işletme koşullarını ayırt eder | 3 | 3 | 1 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 80 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 60 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü | 60 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,4 | ||
| dersAKTSKredisi | 2 | ||