| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Deniz Jeofiziği | JFM 422 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Denizlerde kullanılan temel jeofizik yöntemlerden sismik, gravite, manyetik, ısı akısı ölçümleri v.b. gibi konuların Jeofizik Mühendisliği öğretimi içerisinde öğrencilere verilmesi amaçlanmaktadır. | 
| Dersin İçeriği | Denizler ve okyanusların taban yapısı ve özellikleri, Deniz araştırmalarında kullanılan alet ve ekipman, Denizlerde jeofizik yöntemlerin uygulanması, Ölçülen verilerin değerlendirilmesi. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde kullanılacak yöntemleri ayırt ederler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, | |
| 2 | Öğrenciler, araştırma için en uygun yönteme karar verirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, | |
| 3 | Öğrenciler, yapılacak çalışmayı planlar ve koordinasyonu sağlarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, | |
| 4 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde manyetik yöntemleri uygularlar | Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde sismik yansıma yöntemini uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, | |
| 6 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde sismik kırılma yöntemini uygularlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, | |
| 7 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde kullanılan diğer yöntemleri gerektiğinde uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Jeofizik yöntemlerle sualtı yapısının araştırılması | |
| 2 | Deniz Sismiği çalışmaları | |
| 3 | Deniz taban topografyasının araştırılması | |
| 4 | Deniz tabanı çökellerinin araştırılması | |
| 5 | Yapısal ve sismolojik çalışmalar | |
| 6 | Deniz jeolojisinde sismik çalışmalar | |
| 7 | Deniz tabanı fay çalışmaları | |
| 8 | Deniz manyetiği çalışmaları | |
| 9 | Deniz tabanında jeolojik tespit | |
| 10 | Kıta yamacı araştırmaları | |
| 11 | Deniz gravite ve manyetik araştırmaları | |
| 12 | Deniz jeolojisi ve tektoniği | |
| 13 | Denizlerde tektonik araştırmalar | |
| 14 | Sığ deniz sismiği çalışmaları | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Adatepe, F. 1991. Marmara Denizi Gravite ve Manyetik Verilerinin Fourier Analizleriyle Değerlendirilmesi, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik 5, 127-133. 
 Akgün, M. ve Ergün, M. 1995. İzmit Körfezi’nin Yapısı ve Kuzey Anadolu Fayı (KAF) ile İlişkisinin İrdelenmesi, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik 9-10, 65-69. 
 Demirel, S. 1995. İskenderun Körfezi Manyetik Verilerinin Değerlendirilmesi, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik 9-10, 45-50. 
 Dondurur, D., Özel, Ö. ve diğ. 2012. Batı Karadeniz Kıtasal Yamacından Bir Resif Yapısının Sismik Analizi, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik 16, 3-15. 
 Ecevitoğlu, B., Plevne, T. ve diğ. 1995. Sığ Deniz Sismiğinde Kaynak Dalgacığının İyileştirilmesi, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik 9-10, 271-278. 
 Ercan, A., Utku, M. ve Yılmazer, M. 1987. Jeofizik Yöntemlerle Haliç Sualtı Yapısı, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik 1, 145-153. 
 Ergün, M., Oral, E. Z. Ve Çiftçi, G. 1995. Doğu Akdeniz’in Yapısı ve Levha Tektoniğindeki Yeri, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik 9-10, 71-78. 
 Gökçen, S. L., Kelling, G., Uluğ, A., Gökçen, N. Ve Özel, E. 1991. Alanya-Mersin Arası Denizel Bölgedeki Genç Tektonik Yapılar, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik 5, 3-12. 
 Koral, H. ve Öncel, A. O. 1995. İzmit Körfezinin Yapısal ve Sismolojik Özellikleri, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik 9-10, 79-82. 
 Maden, N. ve Dondurur, D. 2013. Orta Karadeniz Sırtının Tektonik ve Kabuk Yapısının Gravite Verileri Yardımıyla Belirlenmesi, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik 18, 29-46. 
 Okyar, M., Bodur, M. N., Ediger, V., Timur, K. ve Ergin, M. 1991. Deniz Tabanının Topoğrafik Özelliklerini Araştırmak için Akustik Bir Yaklaşım: Yanı Tarayan Sonar Sistemi, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik 5, 13-26. 
 Sarı, C., Özel, E. ve Ergün, M. Saros Körfezi Bölgesinin Tektoniği ve Yapısı, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik 9-10, 89-96. 
 Uluğ, A., Özel, E. ve Çiftçi, G. 1987. İstanbul Boğazı’nda Sismik Çalışmalar, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik 1, 130-144. 
 Uluğ, A., Özel, E. Şenöz, M. ve Çiftçi, G. 1995. İstanbul Boğazı Jeolojisinin Deniz Sismik Çalışmaları ile Araştırılması, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik 9-10, 349-356. | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde kullanılacak yöntemleri ayırt ederler. | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Öğrenciler, araştırma için en uygun yönteme karar verirler. | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
| 3 | Öğrenciler, yapılacak çalışmayı planlar ve koordinasyonu sağlarlar | 5 | ||||||||||||||||||||||
| 4 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde manyetik yöntemleri uygularlar | |||||||||||||||||||||||
| 5 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde sismik yansıma yöntemini uygularlar | |||||||||||||||||||||||
| 6 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde sismik kırılma yöntemini uygularlar. | |||||||||||||||||||||||
| 7 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde kullanılan diğer yöntemleri gerektiğinde uygularlar | 5 | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 60 | 
| 1. Kısa Sınav | 10 | 
| 2. Kısa Sınav | 10 | 
| 1. Ödev | 20 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 | 
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 | 
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 | 
| Ödev | 1 | 5 | 5 | 
| Final | 1 | 10 | 10 | 
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||