| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Mühendislik Sismolojisi | JFM 310 | 6 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EMRAH BUDAKOĞLU | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Mühendislikteki sismolojik uygulamaları anlama ve uygulayabilme | 
| Dersin İçeriği | Depremle ilgili kavramlar; Depremin arazi, yapılar ve insanlar üzerindeki etkileri; Türkiyedeki aktif deprem bölgeleri ve sismisite haritaları; Deprem tehlikesi ve olasılık hesabı; Sismograf sistemleri, yerin ivme, partikül hızı ve yerdeğiştirme özellikleri; Büyüklük, İvme, PGA, Deprem süresi ilişkileri; Sismoloji’de Spektrum Kavramı: İvme spektrumu, Tepki Spektrumu ve Tasarım Spektrumu; İvme ve Partikül Hareketlerinde Deprem Kaynağı, Jeolojik Ortam, Zemin ve Topografya Etkileri; Mikrotremor ve Zemin Yapısı ile İlişkileri; Zemin büyütme kavramı; Spektral oran ve Nakamura spektrumu. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Depremin arazi, yapı ve insan üzerindeki etkilerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Deprem tehlikesi ve riskini saptar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
| 3 | Spektrum, zemin büyütmesi gibi kavramları açıklar ve hesaplar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | Büyüklük, İvme- PGA, deprem süresi arasındaki ilişkileri açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Mikrotremor verisini toplar, analiz eder ve yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Depremle ilgili kavramlar | |
| 2 | Depremin arazi, yapılar ve insanlar üzerindeki etkileri | |
| 3 | Türkiyedeki aktif deprem bölgeleri ve sismisite haritaları | |
| 4 | Deprem tehlikesi ve olasılık hesabı | |
| 5 | Sismograf sistemleri, yerin ivme, partikül hızı ve yerdeğiştirme özellikleri | |
| 6 | Büyüklük, İvme- PGA, Deprem süresi ilişkileri | |
| 7 | Sismolojide Spektrum Kavramı: Tepki Spektrumu ve Tasarım Spektrumu | |
| 8 | İvme ve Partikül Hareketlerinde Deprem Kaynağı, Jeolojik Ortam, Zemin ve Topografya Etkileri | |
| 9 | Mikrotremor ve Zemin Yapısı ile İlişkileri | |
| 10 | Zemin büyütme kavramı | |
| 11 | Spektral oran ve Nakamura spektrumu | |
| 12 | Güncel çalışmalardan örnekler | |
| 13 | Güncel çalışmalardan örnekler | |
| 14 | Güncel çalışmalardan örnekler | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Horasan, G., 2014. ,Mühendislik Sismolojisi Ders Notu | 
| Ders Kaynakları | 1. Lay, T. and Wallace, T.C., 1995. Modern Global Seismology, Academic Press. | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Depremin arazi, yapı ve insan üzerindeki etkilerini açıklar | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Deprem tehlikesi ve riskini saptar | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Spektrum, zemin büyütmesi gibi kavramları açıklar ve hesaplar | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Büyüklük, İvme- PGA, deprem süresi arasındaki ilişkileri açıklar | |||||||||||||||||||||||
| 5 | Mikrotremor verisini toplar, analiz eder ve yorumlar | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ödev | 10 | 
| 2. Ödev | 90 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 | 
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 | 
| Kısa Sınav | 2 | 12 | 24 | 
| Ödev | 1 | 6 | 6 | 
| Final | 1 | 24 | 24 | 
| Toplam İş Yükü | 130 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||