| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Sismoloji | JFM 301 | 5 | 2 + 1 | 3 | 5 | 
| Ön Koşul Dersleri | Yok | 
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EMRAH BUDAKOĞLU | 
| Dersi Verenler | Doç.Dr. EMRAH BUDAKOĞLU, | 
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Dr. Emrah BUDAKOĞLU | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Sismoloji hakkında temel bilgileri vermek | 
| Dersin İçeriği | Sismolojinin tarihçesi, Depremlerin yeryüzündeki etkileri; Sismik aletler; Deprem parametrelerinin belirlenmesi; Elastisite teorisi; Sismik dalgalar: Cisim dalgaları (P ve S) ve dalga eşitliği; Yüzey dalgaları: Rayleigh ve Love dalgaları, yüzey dalgalarının dispersiyonu, grup ve faz hızı; Yerin serbest titreşimleri; Tabakalı ve küresel yer içinde ışın yayılımı, snell kanunu, geometrik yayılma, soğurulma; Yerin kabuğu ve Mantosundan yansıyan ve kırılan dalgalar; Zaman - uzaklık eğrileri; Sismik spektrum ve kaynak parametreleri | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Depremlerin yeryüzündeki etkilerini açıklayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
| 2 | Deprem kayıt aletlerini tanır ve deprem parametrelerini hesaplayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
| 3 | Cisim (P, S) ve Yüzey (Love, Rayleigh) dalgalarını tanır, dispersiyon olayını, faz ve grup hızını açıklayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
| 4 | Yerin kabuğu, mantosu ve çekirdeğinden yayılan dalgaları tanır, dalgaların teorik seyahat zamanlarını hesaplayabilir | Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 5 | Işının tabaka içinde yayılımını, soğrulmasını ve Snell yasasını açıklayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
| 6 | Kaynak parametrelerini açıklayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Sismolojinin tarihçesi, levha tektoniği ve deprem tarifi | |
| 2 | Depremlerin yeryüzündeki etkileri | |
| 3 | Sismik aletler: sismograf sistemi, sismometre, analog ve sayısal kayıtçılar, sismogramlar, aletin frekans tepkisi, sismik ağlar | |
| 4 | Deprem parametrelerinin belirlenmesi: episantr lokasyonu, oluş zamanı, odak derinliği, depremin büyüklüğü (magnitüd) | |
| 5 | Şiddet, sismik moment, deprem enerjisi; şiddet- magnitüd- enerji-ivme arasındaki bağıntılar | |
| 6 | Elastisite teorisi: gerilme ve yamulma, Hookes kanunu, elastik parametreler | |
| 7 | Sismik dalgalar: P ve S dalgası için sismik dalga eşitliğinin eldesi, genlik, periyot, dalga boyu gibi ifadelerin tanımı | |
| 8 | Yüzey dalgaları: Rayleigh ve Love dalgaları | |
| 9 | Yüzey dalgalarının dispersiyonu, grup ve faz hızı | |
| 10 | Yerin serbest titreşimleri | |
| 11 | Tabakalı ve küresel yer içinde ışın yayılımı, ışın parametresi, snell kanunu, geometrik yayılma, soğurulma | |
| 12 | Yerin kabuğu ve Mantosundan yansıyan ve kırılan dalgalar | |
| 13 | Zaman - uzaklık eğrileri ve önemi | |
| 14 | Sismik spektrum ve kaynak parametreleri | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Lay, T. & Wallace, T.C., 1995. Modern Global Seismology, Academic Press, | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Depremlerin yeryüzündeki etkilerini açıklayabilir | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Deprem kayıt aletlerini tanır ve deprem parametrelerini hesaplayabilir | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Cisim (P, S) ve Yüzey (Love, Rayleigh) dalgalarını tanır, dispersiyon olayını, faz ve grup hızını açıklayabilir | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Yerin kabuğu, mantosu ve çekirdeğinden yayılan dalgaları tanır, dalgaların teorik seyahat zamanlarını hesaplayabilir | |||||||||||||||||||||||
| 5 | Işının tabaka içinde yayılımını, soğrulmasını ve Snell yasasını açıklayabilir | |||||||||||||||||||||||
| 6 | Kaynak parametrelerini açıklayabilir | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 60 | 
| 1. Kısa Sınav | 20 | 
| 1. Ödev | 20 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 | 
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 | 
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 | 
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 1 | 1 | 
| Final | 1 | 24 | 24 | 
| Toplam İş Yükü | 114 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||