| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Sismotektonik | JFM 302 | 6 | 2 + 1 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | Yok | 
| Önerilen Seçmeli Dersler | Deprem Jeolojisi ve Mekaniği | 
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT UTKUCU | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim | 
| Dersin Amacı | Öğrenciye deprem-tektonik ilişkisinin ve deprem tehlikesinin anlatılması | 
| Dersin İçeriği | Sismotektonik nedir? Sismotektonik çalışmaların aşamaları; Depremler ve parametreleri; Depremlerde magnitüd ve sismik moment ve sismotektonik önemleri; Depremlerin sınıflandırılmaları ve deprem silsileleri; Depremsellik parametreleri ve sismotektonik anlamları; Tsunamiler ve oluşturduğu tehlikeler; Faylar ve kıtasal fay zonlarının genel yapısı; Fayların diriliği ve kayma türleri; Depremlerde odak mekanizma çözümü ve örnek uygulamalar; Levha tektoniği kavramı, levha sınırlarının türleri, sıcak noktalar, üçlü eklemler, levha kinematiği; Deprem tehlikesi ve riski, deprem devinimi ve oluşum modelleri; Deprem tehlike haritaları ve önemi; Türkiye ve çevresinin sismotektoniği. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Depremlerin tektonik çalışmalar için önemini açıklar. | Anlatım, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, | 
| 2 | Verilen bir faylanma için sismik momenti ve moment magnitüdünü hesaplar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, | 
| 3 | 3-B depremsellik dağılımlarını sismotektonik açıdan yorumlar. | Anlatım, Rol Oynama, | Kısa Cevaplı Testler, | 
| 4 | P dalgası ilk hareketlerinden deprem odak mekanizma çözümü ile ilgili örnek problem çözer ve faylanma türünü saptar | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Kısa Cevaplı Testler, | 
| 5 | Verilen bir bölgedeki odak mekanizma çözümlerinden elde edilen gerilme eksenlerini ve kayma vektörlerini tektonik haritaya iz düşürerek sismotektonik çalışmalar açısından analiz eder. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Kısa Cevaplı Testler, | 
| 6 | Verilen bir bölge için odak mekanizma çözümlerinden sismotektoniği yorumlar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, | |
| 7 | Depremlerin odak yerlerinin uzaysal dağılımından ve odak mekanizma çözümlerinden verilen bir levha sınırının türünü belirler. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Kısa Cevaplı Testler, | 
| 8 | Türkiyenin belli başlı sismotektonik unsurlarını bir kağıt üzerine basitçe çizer. | Anlatım, Rol Oynama, | Kısa Cevaplı Testler, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Sismotektonik nedir? Sismotektonik çalışmalar neden yapılır, hangi aşamaları içerir. | |
| 2 | Deprem nedir? Deprem ve kaynağı olan faylanmayı tanımlayan parametreler nelerdir | |
| 3 | Depremlerde magnitüd ve sismik moment, sismotektonik önemleri, Magnitüd satürasyonu. | |
| 4 | Depremlerin sınıflandırılmaları ve deprem silsileleri. | |
| 5 | Deprem istatistiği, depremsellik parametrelerinin sismotektonik önemleri, tsunamiler ve tehlike analizleri. | |
| 6 | Fay ve fay türleri, kıtasal fay zonlarının yapısı, kıtasal fay zonlarında depremsellik. | |
| 7 | Fayların diriliği ve kayma türleri | |
| 8 | Depremerde Odak Mekanizma çözümü: Kaynak modelleri ve temsilleri, yayınım örüntüleri. | |
| 9 | Depremerde Odak Mekanizma çözümü: P dalgası ilk hareketlerinden odak mekanizma çözümü. | |
| 10 | Depremerde Odak Mekanizma çözümü: Örnek çözüm ve uygulamalar | |
| 11 | Depremerde Odak Mekanizma çözümü: Örnek çözüm ve uygulamalar | |
| 12 | Levha tektoniği: Levha sınırı türleri, sıcak noktalar, üçlü eklemler, levha kinematiği ve odak mekanizma çözümleri ile ilişkilendirilmeleri. | |
| 13 | Türkiye ve yakın civarının sismotektoniği ve deprem tehlikesi. | |
| 14 | Genel gözden geçirme | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Utkucu, M. 2007. Sismotektonik Ders Notları | 
| Ders Kaynakları | 1. Cox, A. and Hart, R.B., 1986, Plate tectonics: How it works, Blackwell Publishing, 392 pp. | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Depremlerin tektonik çalışmalar için önemini açıklar. | 2 | ||||||||||||||||||||||
| 2 | Verilen bir faylanma için sismik momenti ve moment magnitüdünü hesaplar. | 3 | ||||||||||||||||||||||
| 3 | 3-B depremsellik dağılımlarını sismotektonik açıdan yorumlar. | 2 | ||||||||||||||||||||||
| 4 | P dalgası ilk hareketlerinden deprem odak mekanizma çözümü ile ilgili örnek problem çözer ve faylanma türünü saptar | 2 | ||||||||||||||||||||||
| 5 | Verilen bir bölgedeki odak mekanizma çözümlerinden elde edilen gerilme eksenlerini ve kayma vektörlerini tektonik haritaya iz düşürerek sismotektonik çalışmalar açısından analiz eder. | 2 | ||||||||||||||||||||||
| 6 | Verilen bir bölge için odak mekanizma çözümlerinden sismotektoniği yorumlar. | 2 | ||||||||||||||||||||||
| 7 | Depremlerin odak yerlerinin uzaysal dağılımından ve odak mekanizma çözümlerinden verilen bir levha sınırının türünü belirler. | 2 | ||||||||||||||||||||||
| 8 | Türkiyenin belli başlı sismotektonik unsurlarını bir kağıt üzerine basitçe çizer. | 2 | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ödev | 35 | 
| 1. Ara Sınav | 65 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 | 
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 | 
| Ödev | 1 | 15 | 15 | 
| Final | 1 | 25 | 25 | 
| Toplam İş Yükü | 140 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||