| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Olasılık ve İstatistik | JFM 102 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MAHİR IŞIK | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Olasılık ve istatistiğin gerekli yöntem ve teknikleri kullanılarak verilerin yorumlanabilir hale getirilmesi. | 
| Dersin İçeriği | Gözlemsel verilerin sınıflandırılması, rastgele veri üretimi, ortalama değer, varyans, standart sapma vb. temel istatistiki kavramlar, Gauss dağılımı, Student-t dağılımı, Chi-kare testi vb. istatistik yöntemler, doğrusal yaklaşım ve en küçük kareler yöntemi vb. yaklaştırma yöntemleri, doğrusal enterpolasyon, Lagrange enterplasyon yöntemi vb. enterpolasyon yöntemleri, korelasyon ve çeşitleri. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Veri çeşitlerini ayırt eder, | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | İstatistiki yöntemleri uygular, | Eğitsel Oyun, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Enterpolasyon yöntemlerini tanımlar, | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Korelasyon işlemini uygular. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Gözlemsel verilerin sınıflandırılması | |
| 2 | Gözlemsel verilerin sınıflandırılması | |
| 3 | Rastgele veri üretimi | |
| 4 | Rastgele veri üretimi | |
| 5 | Ortalama değer, varyans, standart sapma vb. temel istatistiki kavramlar | |
| 6 | Ortalama değer, varyans, standart sapma vb. temel istatistiki kavramlar | |
| 7 | Gauss ve Student-t dağılımları, Chi-kare testi vb. istatistik yöntemler | |
| 8 | Gauss ve Student-t dağılımları, Chi-kare testi vb. istatistik yöntemler | |
| 9 | Doğrusal yaklaşım ve EKK yöntemi vb. yaklaştırma yöntemleri | |
| 10 | Doğrusal yaklaşım ve EKK yöntemi vb. yaklaştırma yöntemleri | |
| 11 | Doğrusal enterpolasyon, Lagrange enterpolasyon yöntemi vb. enterpolasyon yöntemleri | |
| 12 | Doğrusal enterpolasyon, Lagrange enterpolasyon yöntemi vb. enterpolasyon yöntemleri | |
| 13 | Korelasyon ve çeşitleri | |
| 14 | Korelasyon ve çeşitleri | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Derleme notlar (Dr.Öğr.Üyesi Mahir Işık) | 
| Ders Kaynakları | 1. ÖZENSOY, E., 1982. Teknolojik ve Bilimsel Araştırmalarda Modern Deney Tasarımcılığı ve Optimizasyon Yöntemleri. MTA yayını, no:24, Ankara. 2. CANITEZ, N., 1984. Jeofizikte Veri İşlem. İTÜ yayını, no:1290, İstanbul. 3. CANITEZ, N., YARAMANCI, U. ve ÖZDEMİR, H., 1987. Spektral Analiz ve Jeofizik Uygulamaları. TMMOB Jeof.Müh.Odası yayını, no:1, Ankara. | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Veri çeşitlerini ayırt eder, | 0 | ||||||||||||||||||||||
| 2 | İstatistiki yöntemleri uygular, | 2 | ||||||||||||||||||||||
| 3 | Enterpolasyon yöntemlerini tanımlar, | 2 | ||||||||||||||||||||||
| 4 | Korelasyon işlemini uygular. | 2 | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 100 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 | 
| 1. Final | 60 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 | 
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 | 
| Final | 1 | 30 | 30 | 
| Toplam İş Yükü | 130 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||