| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Laboratuar Uygulamalarında Akreditasyon | GDM 440 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. DİLEK ANGIN YILMAZ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
| Dersin Amacı | TS EN ISO/IEC 17025 Standardı aracılığı ile laboratuvar uygulamalarında akreditasyon sürecini kavramak ve uygulamak. |
| Dersin İçeriği | Laboratuvar akreditasyonunun temelini oluşturan TS EN ISO/IEC 17025 standardının tanımlanarak, bu standardım öneminin kavranması, gerekliliklerinin belirlenmesi, uygulamalarının yapılması ile Denetim ve belgelendirme süreçlerinin işleyişinin tanımlanması. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Kalite yönetim sistemlerinin ve akreditasyonun önemini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Kalite yönetim sisteminin oluşturulmasının ve sürdürülmesinin gereklerini kavrar ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, | |
| 3 | Dokümantasyon (prosedür, talimat v.b.) yapısını ve gereklerini kavrar ve uygular. | Anlatım, Grupla Çalışma, Rol Oynama, | |
| 4 | Analiz metodlarına nasıl ulaşacağını ve bu metodları nasıl kullanacağını kavrar ve uygular. | Anlatım, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Laboratuvar uygulamalarında çevre ve iş güvenliği konularını kavrar. | Anlatım, Rol Oynama, | |
| 6 | Sürdürülebilirlik ve iyileştirme süreçlerini kavrar. | Anlatım, Rol Oynama, | |
| 7 | Mesleki etik ve sorumluluk bilincinin önemini kavrar. | Anlatım, Rol Oynama, | |
| 8 |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kalite yönetim sistemlerinin ve akreditasyonun tanımı ve önemi | |
| 2 | Akreditasyon süreci ve Türk Akreditasyon Kurumu (TÜRKAK) | |
| 3 | Kalite yönetim sistemlerinin oluşturulmasının ve sürüdürülmesinin önemi | |
| 4 | Dokümantasyon yapısı ve oluşturulmasında dikkat edilecek hususlar | |
| 5 | Prosedür, talimat, kalite el kitabı v.b. dokümanların hazırlanması | |
| 6 | Analiz metodlarının seçiminde dikkat edilecek hususlar ve bu metodların kullanılması | |
| 7 | Laboratuvar için TS EN ISO/IEC 17025 standardının gereklilikleri | |
| 8 | Laboratuvar kurulumunda dikkat edilecek hususlar | |
| 9 | Düzeltici-önleyici faaliyet ve uygun olmayan iş | |
| 10 | Laboratuvar akreditasyonundaki süreçler ve uygulamaları | |
| 11 | Laboratuvar akreditasyonunda çevre ve iş güvenliğinin önemi | |
| 12 | Müşterilerine ait gizli bilgilerin ve tescilli hakların korunması | |
| 13 | Mesleki sorumluluk sigortası ve gerekliliği | |
| 14 | Akredite laboratuvar uygulamaları ve örnek olaylar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1. Öğretim Görevlisi Ders Notu 2. "TS EN ISO/IEC 17025 Deney ve Kalibrasyon Laboratuvarları İçin Genel Şartlar" standardı |
| Ders Kaynakları | 1. "TS EN ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemleri" Standardı |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Kalite yönetim sistemlerinin ve akreditasyonun önemini kavrar. | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Kalite yönetim sisteminin oluşturulmasının ve sürdürülmesinin gereklerini kavrar ve uygular. | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Dokümantasyon (prosedür, talimat v.b.) yapısını ve gereklerini kavrar ve uygular. | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Analiz metodlarına nasıl ulaşacağını ve bu metodları nasıl kullanacağını kavrar ve uygular. | |||||||||||||||||||||||
| 5 | Laboratuvar uygulamalarında çevre ve iş güvenliği konularını kavrar. | |||||||||||||||||||||||
| 6 | Sürdürülebilirlik ve iyileştirme süreçlerini kavrar. | |||||||||||||||||||||||
| 7 | Mesleki etik ve sorumluluk bilincinin önemini kavrar. | |||||||||||||||||||||||
| 8 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Ödev | 10 |
| 2. Ödev | 10 |
| 3. Ödev | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
| Toplam İş Yükü | 101 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||