| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Beslenme İlkeleri | GDM 206 | 4 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | Gıda Kimyası ve Biyokimyası |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. OMCA DEMİRKOL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Besin öğeleri ve fonksiyonları, beslenme yetersizlikleri, yeterli ve dengeli beslenme esaslarını öğrenmek, uygulamak ve uygulatmaktır. |
| Dersin İçeriği | Beslenme ve sağlık, besin öğeleri; karbonhidratlar, lipitler, proteinler, su ve mineraller, vitaminler , antioksidanlar, enerji metabolizması, besin grupları, şişmanlık ve zayıflık. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Beslenmenin insan ve toplum sağlığı üzerindeki etkisini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Doğru beslenme kurallarını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Besin bileşenlerinin eksikliğinde karşılaşılan problemleri kavrar ve çözüm yollarını tasarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Beslenme ve sağlık ilişkisi ile ilgili bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ve analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | |||
| 6 |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ders tanıtımı ve derse giriş | |
| 2 | Karbonhidratlar: Sınıflandırması, sindirimi ve emilmesi depolanması, kullanılması | |
| 3 | Karbonhidratlar: Görevleri, günlük karbonhidrat ihtiyacı, eksikliği, şeker dışındaki taçlandırıcılar. Gıda formları ve beslenme alışkanlıkları | |
| 4 | Proteinler: Sınıflandırılması, sindirimi ve emilmesi depolanması, kullanılması | |
| 5 | Proteinler Görevleri, günlük protein ihtiyacı, eksikliği, | |
| 6 | Lipidler, Sınıflandırılması, yağ ihtiyacı, yağ asitleri, yağların sindirimi, emilmesi, kanda taşınması. | |
| 7 | Vitaminler ve yağda eriyen vitaminler | |
| 8 | Yağda eriyen vitaminler, suda eriyen vitaminler | |
| 9 | Ara sınav haftası | |
| 10 | Su ve mineraller | |
| 11 | Mineraller | |
| 12 | Antioksidanlari | |
| 13 | Enerji metabolizması | |
| 14 | Geçmişten günümüze beslenme çeşitleri: nutrigenetik, çiğ beslenme, ketojenik beslenme vb. beslenme çeşitleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Beslenme İlkeleri Ders Notu, Demirkol, O. 2014 |
| Ders Kaynakları | Beslenme, Ayşe Baysal, 2002, Hatiboğlu Yayıncılık, 9. baskı Beslenme Ergin Sencer, Yusuf Orhan, 2005, İstanbul Medikal Yayıncılık/İstanbul, 653 sayfa, Beslenme, Mehmet Demirci, 2009, Onur Grafik/İstanbul, 342 sayfa, Sağlıkta ve hastalıkta beslenme, Zeynep Oşar, Tülay Erkan (ed) 2004, İ. Ü. Cerrahpaşa Tıp Fak. Yay. Sempozyum dizisi No:41. 256 sayfa. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Beslenmenin insan ve toplum sağlığı üzerindeki etkisini kavrar | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Doğru beslenme kurallarını kavrar | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Besin bileşenlerinin eksikliğinde karşılaşılan problemleri kavrar ve çözüm yollarını tasarlar | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Beslenme ve sağlık ilişkisi ile ilgili bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ve analiz eder | 5 | ||||||||||||||||||||||
| 5 | ||||||||||||||||||||||||
| 6 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 124 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||