| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Gıda Mikrobiyolojisi | GDM 307 | 5 | 4 + 2 | 5 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Genel Mikrobiyoloji dersini almış olmak |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SERAP COŞANSU AKDEMİR |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. ARZU ÇAĞRI MEHMETOĞLU, Prof.Dr. SERAP COŞANSU AKDEMİR, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Eda Kılıç, Arş. Gör. Dr. Elif Sezer |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Gıda mikrobiyolojisi ve uygulamaları ile ilgili bilgilerin kazandırılması |
| Dersin İçeriği | Gıdalarda bulunan mikroorganizmalar ve fonksiyonları, bulaşma kaynakları ve kontrolü, gıdaların mikrobiyolojik analizi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Mikroorganizmaların gıdalara bulaşma kaynaklarını tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Gıdalarda bulunan bakteri, küf ve mayaların fonksiyonlarını anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Hangi koşulların gıdalarda mikroorganizma gelişimini teşvik edeceğine ve engelleyeceğine karar verebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Gıda örneğinin mikrobiyolojik analizini yapabilir. | Anlatım, Eğitsel Oyun, | |
| 5 | Mikrobiyolojik analiz sonuçlarını değerlendirebilir. | Anlatım, Eğitsel Oyun, | |
| 6 | Kalite ve hijyen indikatörü mikroorganizmaların taşıması gereken özellikleri karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 7 | Tehlike analizi yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 8 | HACCP sisteminin temel prensiplerini anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 9 | Gıdaların mikrobiyel bozulma nedenlerini açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 10 | Gıda kaynaklı hastalıklara neden olan mikroorganizmaları tanımlayabilir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 11 | Gıdaların bozulmasının engellenmesi ile gıda muhafaza yöntemi arasındaki ilişkiyi açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş, mikroorganizmaların bulaşma kaynakları | |
| 2 | Gıdalarda bulunan mikroorganizmalar ve fonksiyonları: Bakteriler, Küfler, Mayalar | |
| 3 | Gıdalarda mikroorganizma gelişimini etkileyen iç ve dış faktörler, engel teknolojisi | |
| 4 | Gıdaların mikrobiyolojik analizi-Temel ilkeler | |
| 5 | Gıdaların mikrobiyolojik analizi-Sıvı ve katı besiyerinde mikroorganizma sayımı | |
| 6 | İndikatör mikroorganizmalar | |
| 7 | Gıdalarda mikrobiyolojik kriterler | |
| 8 | HACCP ve uygulamaları | |
| 9 | Et ve süt ürünlerinde görülen mikrobiyolojik bozulmalar | |
| 10 | Meyve, sebze ve ürünleri ile diğer ürünlerde görülen mikrobiyolojik bozulmalar | |
| 11 | Gıda kaynaklı bakteriyel patojenler | |
| 12 | Mikotoksinler | |
| 13 | Gıda muhafaza yöntemleri | |
| 14 | Gıda muhafazasında yeni yöntemler |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Gıda Mikrobiyolojisi I Ders notu, Sakarya Üniversitesi |
| Ders Kaynakları | 1.Gıda Mikrobiyolojisi ve Uygulamaları (Ankara Üniversitesi) |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Mikroorganizmaların gıdalara bulaşma kaynaklarını tartışır. | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Gıdalarda bulunan bakteri, küf ve mayaların fonksiyonlarını anlatır. | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Hangi koşulların gıdalarda mikroorganizma gelişimini teşvik edeceğine ve engelleyeceğine karar verebilir. | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Gıda örneğinin mikrobiyolojik analizini yapabilir. | |||||||||||||||||||||||
| 5 | Mikrobiyolojik analiz sonuçlarını değerlendirebilir. | |||||||||||||||||||||||
| 6 | Kalite ve hijyen indikatörü mikroorganizmaların taşıması gereken özellikleri karşılaştırır. | |||||||||||||||||||||||
| 7 | Tehlike analizi yapabilir. | |||||||||||||||||||||||
| 8 | HACCP sisteminin temel prensiplerini anlatır. | |||||||||||||||||||||||
| 9 | Gıdaların mikrobiyel bozulma nedenlerini açıklayabilir. | |||||||||||||||||||||||
| 10 | Gıda kaynaklı hastalıklara neden olan mikroorganizmaları tanımlayabilir. | |||||||||||||||||||||||
| 11 | Gıdaların bozulmasının engellenmesi ile gıda muhafaza yöntemi arasındaki ilişkiyi açıklayabilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 30 |
| 1. Ödev | 15 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| 1. İş Sağlığı ve Güvenliği | 0 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 10 | 1 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||