| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Termodinamik | GDM 201 | 3 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. DİLEK ANGIN YILMAZ |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. DİLEK ANGIN YILMAZ, Doç.Dr. İNCİ CERİT, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Mühendisliğinin esas ilgi alanlarından biri olan ısı ve iş ilişkileri ile enerji dönüşümlerinin fiziksel temellerini ve mühendislik uygulamalarını öğretmektir. |
| Dersin İçeriği | Birim sistemleri, hidrostatik basınç, gaz basıncı ve basınç ölçme yöntemleri. Saf madde ve faz değişimleri. Termodinamiğin O . yasası ve mühendislik sistemlerinin 1. ve 2. yasa çözümlemeleri.Kapalı ve açık sistemler için iş ve ısı. Soğutma makinesi ve Isı Pompası. Carnot çevrimleri, Entropi ve uygulamaları. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Mühendislik bilgileri ve uygulamalarını kazandırmak, | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Tüm mühendislik dallarında her türlü enerji çözümlemeleri için gerekli bilgilerin edinilebilmesi için temel fiziksel yasa ve kuralların öğretilmesi | Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 3 | Mühendislik sistemlerinde kütle ve enerji korunumu ilkesinin uygulamaları ve saf madde faz değişimleri öğretilmek | Tartışma, | |
| 4 | Kapalı sitemler için Termodinamiğin 1. yasasını uygular. | Anlatım, | |
| 5 | Entalpi kavramı ve uygulamalarını kavrar. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, | |
| 6 | Isı makinesi, soğutma makinesi ve ısı pompası uygulamalarını kavrar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş ve temel kavramlar | |
| 2 | Sıcaklık ölçümleri ve termodinamiğin 0. yasası | |
| 3 | Enerji geçişleri ve genel enerji analizi | |
| 4 | Saf madde ve özelikleri | |
| 5 | Faz değişimi özellik diyagramları | |
| 6 | Mükemmel ve gerçek gaz denklemleri, entalpi ve özgül ısılar | |
| 7 | Kapalı sistemler için enerji analizi | |
| 8 | Kapalı sistem 1. yasa çözümlemeleri | |
| 9 | Ara sınav haftası | |
| 10 | Açık Sistemler İçin Enerji Analizi | |
| 11 | Açık Sistem 1. Yasa Çözümlemeleri | |
| 12 | Termodinamiğin 2. Yasası | |
| 13 | Isı ve Soğutma Makinaları ile Isı Pompası | |
| 14 | Ekserji ve 2. Yasa Verimi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Dönem başında SABİS´e yüklenecektir |
| Ders Kaynakları | 1. Çengel, Y.A. ve Boles, M.A. ´Mühendislik Yaklaşımıyla Termodinamik´, Türkçesi: Derbentli, T., Literatür Yayıncılık, 1996. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Mühendislik bilgileri ve uygulamalarını kazandırmak, | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Tüm mühendislik dallarında her türlü enerji çözümlemeleri için gerekli bilgilerin edinilebilmesi için temel fiziksel yasa ve kuralların öğretilmesi | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Mühendislik sistemlerinde kütle ve enerji korunumu ilkesinin uygulamaları ve saf madde faz değişimleri öğretilmek | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Kapalı sitemler için Termodinamiğin 1. yasasını uygular. | |||||||||||||||||||||||
| 5 | Entalpi kavramı ve uygulamalarını kavrar. | |||||||||||||||||||||||
| 6 | Isı makinesi, soğutma makinesi ve ısı pompası uygulamalarını kavrar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
| Toplam İş Yükü | 108 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,32 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||