| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Enstrümantal Analiz | GDM 314 | 6 | 2 + 2 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYŞE AVCI |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Dr. Hative Sıçramaz, Araş. Gör. Dr. Fikriye Alev Akçay, Arş. Gör. Ezgi İnal |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Gıda işletmelerinde standart özelliklere sahip bir ürün üretmek, bir başka deyişle kalitede sürekliliği sağlamak için gerekli rutin analizleri yapmak amacıyla kullanılan enstrümental analiz yöntemlerinin prensiplerini ve uygulamalarını öğretmek |
| Dersin İçeriği | Kromatografi: ilkeleri ve analitik uygulamaları, kağıt kromatografisi, sıvı ve gaz kromatografisi, HPLC ve GC uygulamaları.Spektroskopinin temel ilkeleri, ultraviyole ve görünür bölge spekstroskopisi, UV-VIS spektrofotometreleri, analitik uygulamaları, floresans ve floresans spektroskopisi yöntemleri, refraktometrik ve polarimetrik yöntemler ve ölçümler, atomik absorbsiyon ve alev emisyon spektroskopisi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Entrümental analiz yöntemlerinin dayandığı temel prensipleri kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Enstrümental analiz cihazlarını tanır, çalışma prensiplerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, | |
| 3 | Gıda örneklerinin analizi için uygun yöntemi seçer | Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Analiz sonuçlarını değerlendirir ve yorumlar | Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kimyasal analizler; kalitatif ve kantitatif analizler; gravimetrik, volumetrik ve enstrümental analizler ve uygulamaları | |
| 2 | Kromatografik Yöntemler; partisyon, jel geçirgenliği, iyon değiştirme kromatografileri | |
| 3 | Kağıt ve İnce Tabaka Kromatografisi; Kolon Kromatografisi | |
| 4 | Gaz Kromatografisi | |
| 5 | Yüksek Basınçlı Sıvı Kromatografisi (HPLC) | |
| 6 | Yüksek Basınçlı Sıvı Kromatografisi (HPLC) | |
| 7 | Spektroskopi teknikleri ve temel ilkeler | |
| 8 | Refraktometri ve Polarimetri | |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Absorpsiyon Spektroskopisi | |
| 11 | Floresans Spektroskopisi | |
| 12 | Infrared Spektroskopisi | |
| 13 | Atomik Absorpsiyon Spektroskopisi | |
| 14 | Kütle Spektrometresi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Enstrümantal Analiz Ders Notu. Yrd. Doç Dr. Ayşe Avcı |
| Ders Kaynakları | [1] Hışıl, Y., 2008, Enstrümental Gıda Analizleri, Güncellenmiş Genişletilmiş 5. Baskı, Ege Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Ders Kitapları Yayın No: 48, Bornova, İzmir. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Entrümental analiz yöntemlerinin dayandığı temel prensipleri kavrar | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Enstrümental analiz cihazlarını tanır, çalışma prensiplerini kavrar | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Gıda örneklerinin analizi için uygun yöntemi seçer | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Analiz sonuçlarını değerlendirir ve yorumlar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| 1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 30 |
| 2. Performans Görevi (Laboratuvar) | 0 |
| 2. Ara Sınav | 0 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 0 |
| Toplam | 130 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 6 | 1 | 6 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 30 | 30 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 16 | 2 | 32 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||