| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Mantık Devreleri | BSM 203 | 3 | 4 + 0 | 4 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ALİ GÜLBAĞ |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. ALİ GÜLBAĞ, Dr.Öğr.Üyesi MUSA BALTA, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Sayı sistemleri ve kodlamalar ile ilgili temel kavramları tanıtmak, Temel Lojik kapıları açıklamak, Lojik entegreleri tanıtmak, Karnough Haritalarını kullanarak sadeleştirme yapmasını öğretmek, bileşik devreleri detaylandırılarak / gruplandırarak bileşik devreleri tasarlama becerisini kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Analog ve sayısal kavramlarını tanıtmak, sayı sistemlerini açıklamak, kodlama ile ilgili kavramları vermek, Boolean Matematiği kurallarını açıklamak, Lojik kapı devrelerini tanıtarak kullanımlarını öğretmek, Bileşik lojik devrelerin tasarımını kavratmak |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Analog ve Sayısal kavramlarının farklarını bilir | Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınavlar, |
| 2 | Sayı sistemlerinin birbirine dönüşümlerini yapar | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 3 | Kodlama ile ilgili temel kavramları bilir ve kodlamalar arasındaki dönüşümleri yapar | Anlatım, Tartışma, | |
| 4 | Lojik ifadelerin Boolean matematiği ile sadeleştirmesini yapar | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, |
| 5 | Lojik kapıları, işlevlerini, kullanımlarını bilir, birlikte kullanılabilmelerini kavrar | Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, | |
| 6 | Karnaugh Haritalarını kullanarak sadeleştirme yapar | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 7 | Kombinasyonel devreleri tasarlar | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
| 8 | Çoklayıcı ve Azlayıcı devrelerin kullanılma şekillerini / yerlerini açıklar, uygulamalarını yorumlar | Anlatım, | |
| 9 | Aritmetik işlemlerle ilgili devreleri tasarlar ve analiz eder | Anlatım, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Analog ve Sayısal Kavramları | |
| 2 | Sayı Sistemlerinin İncelenmesi | |
| 3 | Kodlama ve Kodlar | |
| 4 | Boolean Kuralları ve Lojik İfadelerin Sadeleştirilmesi | |
| 5 | Lojik Kapılar ve Lojik Devreler | |
| 6 | Karnaugh Haritaları | |
| 7 | Bileşik Devre Tasarımı | |
| 8 | Bileşik Devre Tasarımı (devam) | |
| 9 | Sayısal Entegreler ve Sayısal Göstergeler | |
| 10 | Kodlama İle İlgili Lojik Devreler | |
| 11 | Çoklayıcılar - Veri Seçiciler (Multiplexers - Data Selector) | |
| 12 | Azlayıcılar-Veri Dağıtıcılar (Demultiplexers) | |
| 13 | Karşılaştırıcı ve Aritmetik İşlem Devreleri | |
| 14 | Bileşik Devreler ile İlgili Uygulamalar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Hüseyin Ekiz, Mantık Devreleri, Değişim Yayınları |
| Ders Kaynakları | Morris Mano, Digital Design, Prentice Hall |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| 12 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Analog ve Sayısal kavramlarının farklarını bilir | 0 | 4 | ||||||||||||||||||||||
| 2 | Sayı sistemlerinin birbirine dönüşümlerini yapar | 3 | 0 | ||||||||||||||||||||||
| 3 | Kodlama ile ilgili temel kavramları bilir ve kodlamalar arasındaki dönüşümleri yapar | 3 | 0 | ||||||||||||||||||||||
| 4 | Lojik ifadelerin Boolean matematiği ile sadeleştirmesini yapar | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||
| 5 | Lojik kapıları, işlevlerini, kullanımlarını bilir, birlikte kullanılabilmelerini kavrar | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||
| 6 | Karnaugh Haritalarını kullanarak sadeleştirme yapar | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||
| 7 | Kombinasyonel devreleri tasarlar | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||
| 8 | Çoklayıcı ve Azlayıcı devrelerin kullanılma şekillerini / yerlerini açıklar, uygulamalarını yorumlar | 5 | 0 | ||||||||||||||||||||||
| 9 | Aritmetik işlemlerle ilgili devreleri tasarlar ve analiz eder | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 105 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||