| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Veri Yapıları | BSM 207 | 3 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMED FATİH ADAK |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi KAYHAN AYAR, Doç.Dr. MUHAMMED FATİH ADAK, Dr.Öğr.Üyesi HÜSEYİN DEMİRCİ, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Kayhan AYAR, Arş.Gör. Ahmet ARSLAN |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bilgilerin bilgisayar belleğinde saklanması ve bu bilgilere ulaşılması için tasarlanmış temel veri yapılarının sunulması. |
| Dersin İçeriği | Veri kavramı ve veri tipleri, Listeler, balı listeler, Kuyruk, Yığıt, ikili ağaç ve uyugulama alanları, sıkıştırma algoritmaları, Sıralama algoritmaları ve bunların karşılaştırılmaları, arama algoritmaları ve bunların karşılaştırılmaları ve hash tabloları. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Veri ve temel veri tipleri konusunda bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 2 | yinelemeli ve özyinelemeli çözümleri karşılaştırabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Algoritmaların performanslarını ölçmesini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | Liste ve bağlı liste veri yapıları ile problem çözebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 5 | Yığıt yapısı ile daha etkin program yazma gerçekleştirebilir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 6 | Kuyruk yapısı ile güncel problemlere ilişkin etkin program gerçekleştirebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
| 7 | Heap ağacının performansını analiz edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 8 | Arama, sıralama ve özel amaçlar için ağaç yapılarından faydalanabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 9 | İkili ağaçların farklı uygulama alanlarını bilir. | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | |
| 10 | Dengeli ve dengesiz ağaçların avantajlarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 11 | RB ağaçlarını uygulamada ve problem çözümünde kullanabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 12 | B Ağaçlarının getirdiği katkıların farkındadır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 13 | B, RB, AVL Ağaçlarının uygulamada ve problem çözümünde kullanabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 14 | Hash tablolarının uygulamalarını bilir. | Anlatım, Tartışma, | |
| 15 | Öğrenci kendisi yeni veri yapıları tanımlayabilir. | Anlatım, | Eşleştirme Testler, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Temel veri tipleri, veri kavramı ve algoritma analizi | [1] 1. Hafta Sunusu |
| 2 | Bellek yönetimi ve göstericiler | [2] 2. Hafta Sunusu |
| 3 | Özyineleme kavramı ve Özyinelemeli algoritmalar | [3] 3. Hafta Sunusu |
| 4 | Liste veri yapısı, Statik ve Dinamik diziler | [4] 4. Hafta Sunusu |
| 5 | Bağlı liste, tek yönlü bağlı listeler | [5] 5. Hafta Sunusu |
| 6 | Çift yönlü bağıl listeler, Dairesel listeler | [6] 6. Hafta Sunusu |
| 7 | Yığıt veri yapısı ve uygulamaları | [7] 7. Hafta Sunusu |
| 8 | Kuyruk veri yapısı, doğrusal kuyruk, dairesel kuyruk | [8] 8. Hafta Sunusu |
| 9 | Ağaç veri yapısı | [9] 9. Hafta Sunusu |
| 10 | İkili ağaç, İfade ağacı ve İkili arama ağacı | [10] 10. Hafta Sunusu |
| 11 | Öncelikli kuyruk ve Heap ağacı | [11] 11. Hafta Sunusu |
| 12 | AVL ağaçları | [12] 12. Hafta Sunusu |
| 13 | Genel Ağaç uygulamaları, Huffman, LempelZiv | [13] 13. Hafta Sunusu |
| 14 | Hash tabloları | [14] 14. Hafta Sunusu |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1. Prof. Dr. Nejat YUMUŞAK, Dr. M. Fatih ADAK, "C/C++ ile Veri Yapıları ve Çözümlü Uygulamalar", Seçkin yayıncılık, 2016 |
| Ders Kaynakları |
1. Prof. Dr. Nejat YUMUŞAK, M. Fatih ADAK, "C/C++ ile Veri Yapıları ve Çözümlü Uygulamalar", Seçkin yayıncılık, 2014. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| 12 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Veri ve temel veri tipleri konusunda bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||||||||||||
| 2 | yinelemeli ve özyinelemeli çözümleri karşılaştırabilir. | ||||||||||||||||||||||||
| 3 | Algoritmaların performanslarını ölçmesini bilir. | ||||||||||||||||||||||||
| 4 | Liste ve bağlı liste veri yapıları ile problem çözebilir. | ||||||||||||||||||||||||
| 5 | Yığıt yapısı ile daha etkin program yazma gerçekleştirebilir. | ||||||||||||||||||||||||
| 6 | Kuyruk yapısı ile güncel problemlere ilişkin etkin program gerçekleştirebilir | ||||||||||||||||||||||||
| 7 | Heap ağacının performansını analiz edebilir. | ||||||||||||||||||||||||
| 8 | Arama, sıralama ve özel amaçlar için ağaç yapılarından faydalanabilir. | ||||||||||||||||||||||||
| 9 | İkili ağaçların farklı uygulama alanlarını bilir. | ||||||||||||||||||||||||
| 10 | Dengeli ve dengesiz ağaçların avantajlarını bilir. | ||||||||||||||||||||||||
| 11 | RB ağaçlarını uygulamada ve problem çözümünde kullanabilir. | ||||||||||||||||||||||||
| 12 | B Ağaçlarının getirdiği katkıların farkındadır. | ||||||||||||||||||||||||
| 13 | B, RB, AVL Ağaçlarının uygulamada ve problem çözümünde kullanabilir. | ||||||||||||||||||||||||
| 14 | Hash tablolarının uygulamalarını bilir. | ||||||||||||||||||||||||
| 15 | Öğrenci kendisi yeni veri yapıları tanımlayabilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 30 |
| 2. Ödev | 35 |
| 1. Ödev | 35 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Ödev | 3 | 3 | 9 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 3 | 3 |
| Final | 1 | 12 | 12 |
| Toplam İş Yükü | 110 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,4 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||