| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Veri İletişimi | BSM 305 | 5 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İBRAHİM ÖZÇELİK |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. İBRAHİM ÖZÇELİK, Doç.Dr. MURAT İSKEFİYELİ, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Firdevs Sevde TOKER |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Verinin bir ağ sistemi üzerinden kaynaktan hedefe gönderilebilmesi amacıyla günümüz protokolleri içerisinde kullanılan kavramları, teknikleri ve yöntemleri öğrenmek. |
| Dersin İçeriği | Veri İletişimi Temelleri, Sinyal Tanımı, İletim Bozulmaları, İletim Ortamları, Analog ve Sayısal İletim, Hata Sezme ve Düzeltme Teknikleri, DSL Teknolojileri |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Veri iletişiminin temel bilgilerini öğrenir | Anlatım, | |
| 2 | Sayısal ve Analog iletimde kullanılan modülasyon ve hat kodlama tekniklerini öğrenir | Anlatım, | |
| 3 | Hata sezme ve düzeltme tekniklerini (Parity, CRC, Checksum ve Hamming Kodlama) öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | Çoklu erişim sistemlerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Günümüzde kablolu ve kablosuz tüm iletişim sistemlerinin anlaşılmasına ve değerlendirilmesine imkan veren ölçütleri öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Bilgisayar ağları dersine bir temel hazırlanır | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 7 | |||
| 8 | |||
| 9 | |||
| 10 | |||
| 11 | Boşluk Doldurma Testleri, | ||
| 12 | |||
| 13 |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Veri İletişimine Giriş ve Temel Kavramlar | [1]de ilgili konu |
| 2 | Ağ Modeli (OSI, TCP/IP) | [1]de ilgili konu |
| 3 | Fiziksel Katman: Sinyaller | [1]de ilgili konu |
| 4 | İletim Bozulmaları, Kanal Kapasitesi ve Gecikme, İletim Ortamları | [1]de ilgili konu |
| 5 | Sayısal İletim: Sayısal-Sayısal Kodlama Teknikleri | [1]de ilgili konu |
| 6 | Sayısal İletim: Analog-Sayısal Kodlama Teknikleri | [1]de ilgili konu |
| 7 | Analog İletim: Sayısal-Analog Kodlama Teknikleri | [1]de ilgili konu |
| 8 | Çoğullama (FDM, WDM, TDM) | [1]de ilgili konu |
| 9 | Yayılı Spektrum (FHSS, DSSS) | [1]de ilgili konu |
| 10 | Yıliçi Sınavı | |
| 11 | Veri Bağı Katmanı: Çoklu Erişim Teknikleri (TDMA, FDMA, CDMA) | [1]de ilgili konu |
| 12 | Hata Sezme ve Düzeltme Teknikleri (Parity, CRC, Checksum, Hamming) | [1]de ilgili konu |
| 13 | RS232 Asenkron Seri İletişimi | [1]de ilgili konu |
| 14 | DSL Teknolojileri | [1]de ilgili konu |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Veri İletişimi Ders Notu, Doç.Dr. İbrahim ÖZÇELİK |
| Ders Kaynakları | 1.Data Communications, Computer Networks and Open Systems, Fred Halsall, Addison Wesley, 1996 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| 12 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Veri iletişiminin temel bilgilerini öğrenir | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||
| 2 | Sayısal ve Analog iletimde kullanılan modülasyon ve hat kodlama tekniklerini öğrenir | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||
| 3 | Hata sezme ve düzeltme tekniklerini (Parity, CRC, Checksum ve Hamming Kodlama) öğrenir | ||||||||||||||||||||||||
| 4 | Çoklu erişim sistemlerini öğrenir | ||||||||||||||||||||||||
| 5 | Günümüzde kablolu ve kablosuz tüm iletişim sistemlerinin anlaşılmasına ve değerlendirilmesine imkan veren ölçütleri öğrenir | ||||||||||||||||||||||||
| 6 | Bilgisayar ağları dersine bir temel hazırlanır | ||||||||||||||||||||||||
| 7 | |||||||||||||||||||||||||
| 8 | |||||||||||||||||||||||||
| 9 | |||||||||||||||||||||||||
| 10 | |||||||||||||||||||||||||
| 11 | |||||||||||||||||||||||||
| 12 | |||||||||||||||||||||||||
| 13 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 104 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,16 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||