| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Kriptolojiye Giriş | BSM 465 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÜNAL ÇAVUŞOĞLU |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. ÜNAL ÇAVUŞOĞLU, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu derste, kriptolojinin temel kavramları, simetrik ve asimetrik şifreleme algoritmalarının mimarileri ve çalışma prensipleri anlatılacak, farklı şifreleme algoritmalarının uygulamaları gerçekleştirilecektir. |
| Dersin İçeriği | Kriptolojinin temelleri, simetrik ve asimetrik şifreleme algoritmaları, özetleme fonksiyonları, kriptoloji algoritmaları uygulamaları, kriptografik protokoller |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Kriptolojinin temellerini öğrenir. | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, | |
| 2 | Modern şifreleme algoritmalarının çalışma prensiplerini öğrenir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Şifreleme uygulamaları ve kriptolojik protokoller hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin tanımı, Kriptoloji bilimi ve temel bilgiler | |
| 2 | Klasik şifreleme yöntemleri | |
| 3 | Matematiksel alt yapı (euclid algoritması, modüler artimetik, fermat teoremi vb.) | |
| 4 | Rasgele sayı üreteçleri ve Rassallık testleri | |
| 5 | Simetrik şifreleme (Blok şifreleme- Rijndael Feistel mimarisi ) | |
| 6 | Simetrik şifreleme (DES-AES) | |
| 7 | Akan Şifreleme algoritmaları ve uygulamaları (RC-4) | |
| 8 | Vize | |
| 9 | Asimetrik şifreleme- RSA / El-Gamal | |
| 10 | Eliptik Eğri Şifreleme algoritması | |
| 11 | Anahtar değişim yönetimi- (Diffie Helman) | |
| 12 | Özetleme Fonksiyonları (Hash Function) | |
| 13 | Kriptoloji algoritmaları ile şifreleme uygulamaları (RSA-AES) | |
| 14 | Kriptografik protokoller(SSL, IPSec, Kerberos) |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | https://iam.metu.edu.tr/system/files/iamData/LectureNotes/kriptolojiye_giris_ders_notlari.pdf Cryptography and Network Security: Principles and Practice, 5/E William Stallings, Prentice Hall 2011. Handbook of applied cryptography, Katz, J., Menezes, A. J., Van Oorschot, P. C., & Vanstone, S. A.,1996
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| 12 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Kriptolojinin temellerini öğrenir. | 4 | 5 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||
| 2 | Modern şifreleme algoritmalarının çalışma prensiplerini öğrenir. | 5 | 4 | 4 | 5 | ||||||||||||||||||||
| 3 | Şifreleme uygulamaları ve kriptolojik protokoller hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Ödev | 10 |
| 1. Proje / Tasarım | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|