| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sistem Simülasyonu | BSM 463 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ABDULLAH SEVİN |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. ABDULLAH SEVİN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bilgisayar Mühendisliği öğrencilerine sistemi analiz etme, davranışını inceleyebilmek amacıyla model kurma ve deney yapma ve yorumlama yeteneği kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Simülasyona Giriş ve Temel Kavramlar, Simülasyon model yapısı ve çeşitleri, Rasgele Sayı ve Değişken üretimi ve testleri, Veri analizi ve uygunluk testleri, Kuyruk ve Ağ sistemlerinde Simülasyon, Simülasyon yazılımları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sistem, Model ve Simülasyon kavramları ve ilişkilerini öğretir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Rasgele Sayı ve Rasgele değer üretmenin tekniklerini öğretir | Anlatım, Tartışma, | |
| 3 | Simülasyon Modelinin temel unsurları ve kurulumunu öğretir. | Anlatım, Eğitsel Oyun, | |
| 4 | Modeli doğrulama, test etme ve analiz etme yeteneğini kazandırır. | Anlatım, Rol Oynama, | |
| 5 | Simülasyon geçerlilik testlerini öğretir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
| 6 | Simülasyon modellemede gerekli istatistik bilgisini kazandırır. | Anlatım, Rol Oynama, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | SİMÜLASYONA GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR | |
| 2 | SİMÜLASYON MODEL YAPISI VE AŞAMALARI | |
| 3 | KESİKLİ OLAY SİMÜLASYONU VE MODELLEME YAPILARI | |
| 4 | SİMÜLASYON ÖRNEKLERİ | |
| 5 | SİMÜLASYON YAZILIMLARI | |
| 6 | NESNE YÖNELİMLİ SİMÜLASYON YAZILIMI | |
| 7 | NESNE YÖNELİMLİ SİMÜLASYON YAZILIMI | |
| 8 | TEMEL KUYRUK YAPILARI VE ANALİZİ | |
| 9 | KUYRUK AĞLARI | |
| 10 | SİMÜLASYONDA İSTATİSTİKSEL MODELLER | |
| 11 | RASGELE SAYI VE DEĞİŞKEN ÜRETME TEKNİKLERİ | |
| 12 | SİMÜLASYON ANALİZİ | |
| 13 | SİMÜLASYON DOĞRULAMA TEKNİKLERİ | |
| 14 | ÖĞRENCİ SUNUMLARI |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1. Discrete-Event System Simulation, Banks, J., Carson II, J.S. and Nelson, B.L.,2009,Fifth Edition.,Prentice Hall |
| Ders Kaynakları | 1. Discrete-Event System Simulation, Banks, J., Carson II, J.S. and Nelson, B.L.,2009,Fifth Edition.,Prentice Hall 2. Simulation modelling and analysis by Averill M. Law, W. David Kelto |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| 12 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sistem, Model ve Simülasyon kavramları ve ilişkilerini öğretir. | 3 | 4 | 2 | 0 | ||||||||||||||||||||
| 2 | Rasgele Sayı ve Rasgele değer üretmenin tekniklerini öğretir | 3 | 4 | 2 | 0 | ||||||||||||||||||||
| 3 | Simülasyon Modelinin temel unsurları ve kurulumunu öğretir. | 3 | 4 | 2 | 0 | ||||||||||||||||||||
| 4 | Modeli doğrulama, test etme ve analiz etme yeteneğini kazandırır. | 3 | 4 | 2 | 0 | ||||||||||||||||||||
| 5 | Simülasyon geçerlilik testlerini öğretir. | 3 | 4 | 2 | 0 | ||||||||||||||||||||
| 6 | Simülasyon modellemede gerekli istatistik bilgisini kazandırır. | 3 | 4 | 2 | 0 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Ödev | 1 | 8 | 8 |
| Final | 1 | 12 | 12 |
| Toplam İş Yükü | 128 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,12 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||