| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Gerçek Zamanlı Ağ Sistemleri | BSM 426 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Veri İletişimi ve/veya Bilgisayar Ağları dersini almış olmak |
| Önerilen Seçmeli Dersler | 3 |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İBRAHİM ÖZÇELİK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Res.Asst. Firdevs Sevde TOKER |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Otomasyon sistemlerinde kullanılan cihazların iletişim gereksinimlerini karşılamak için geliştirilen gerçek zamanlı ağ sistemlerinin kavramsal ve teknolojik altyapısını öğretmek ve uygulamalarla pekiştirmek. |
| Dersin İçeriği | Otomasyon Hiyerarşisi, CIM Piramidi, PLC Sistemleri, RS232/RS485 Bağlantı Arayüz Saistemleri, AS-Interface protokolü, PROFIBUS protokolü, Endüstriyel Ethernet protokolü ve PROFINET protokolü ve Lab. Uygulamaları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Otomasyon hiyerarşisi kavramını öğrenir | Anlatım, | |
| 2 | Gerçek zamanlı ağ sistemi kavramını öğrenir | Anlatım, | |
| 3 | AS-Interface, PROFIBUS ve PROFINET protokollerinin ne tür uygulama alanlarında kullanıldığını ve gerçek zamanlı ağ kritelerlerini nasıl sağladığını öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | PLC programlanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | |||
| 6 | |||
| 7 | |||
| 8 | |||
| 9 | |||
| 10 | 3 | ||
| 11 | 3 | ||
| 12 | |||
| 13 | |||
| 14 | |||
| 15 | |||
| 16 | |||
| 17 | 3 | ||
| 18 | 3 | ||
| 19 | 3 | ||
| 20 | |||
| 21 | 3 | ||
| 22 | |||
| 23 |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Gerçek Zamanlı Ağ Sistemlerine Giriş | [1]de ilgili konu |
| 2 | Otomasyon Hiyerarşisi, CIM Piramidi | [1]de ilgili konu |
| 3 | PLC Kavramı ve Uygulama Alanları | [1]de ilgili konu |
| 4 | PLC Programlama | [1]de ilgili konu |
| 5 | PLC Programlama Uygulamaları | [1]de ilgili konu |
| 6 | RS-232, RS-422, RS-485 Arayüz Standartları ve PPI, Freeport, MPI protokolleri | [1]de ilgili konu |
| 7 | AS-Interface protokolü tanımı, uygulama alanları ve çalışma prensibi | [1]de ilgili konu |
| 8 | PROFIBUS protokolü tanımı, uygulama alanları ve çalışma prensibi | [1]de ilgili konu |
| 9 | CAN protokolü tanımı, uygulama alanları ve çalışma prensibi | [1]de ilgili konu |
| 10 | Endüstriyel Ethernet protokolü tanımı, uygulama alanları ve çalışma prensibi | [1]de ilgili konu |
| 11 | Endüstriyel Ethernet protokolü tanımı, uygulama alanları ve çalışma prensibi | [1]de ilgili konu |
| 12 | PROFINET protokolü tanımı, uygulama alanları ve çalışma prensibi | [1]de ilgili konu |
| 13 | PROFIBUS Protokolünün Laboratuar Uygulaması | [1]de ilgili konu |
| 14 | PROFIBUS Protokolünün Laboratuar Uygulaması | [1]de ilgili konu |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1."Gerçek Zamanlı Ağ Sistemleri Ders Notu", Doç.Dr. İbrahim ÖZÇELİK |
| Ders Kaynakları | 2.Automating with Step 7 in STL and SCL, Hans Berger, Siemens, MCD Corporate Publishing |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| 12 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Otomasyon hiyerarşisi kavramını öğrenir | ||||||||||||||||||||||||
| 2 | Gerçek zamanlı ağ sistemi kavramını öğrenir | ||||||||||||||||||||||||
| 3 | AS-Interface, PROFIBUS ve PROFINET protokollerinin ne tür uygulama alanlarında kullanıldığını ve gerçek zamanlı ağ kritelerlerini nasıl sağladığını öğrenir | ||||||||||||||||||||||||
| 4 | PLC programlanır | ||||||||||||||||||||||||
| 5 | |||||||||||||||||||||||||
| 6 | |||||||||||||||||||||||||
| 7 | |||||||||||||||||||||||||
| 8 | |||||||||||||||||||||||||
| 9 | |||||||||||||||||||||||||
| 10 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
| 11 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
| 12 | |||||||||||||||||||||||||
| 13 | |||||||||||||||||||||||||
| 14 | |||||||||||||||||||||||||
| 15 | |||||||||||||||||||||||||
| 16 | |||||||||||||||||||||||||
| 17 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
| 18 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
| 19 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
| 20 | |||||||||||||||||||||||||
| 21 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
| 22 | |||||||||||||||||||||||||
| 23 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 5 |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 5 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 130 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||