| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Yöneylem Araştırması | ISL 206 | 4 | 4 + 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Matematik İşletme Matematiği |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HÜSEYİN BURGAZOĞLU |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Asuman Üstündağ |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin işletme ve yönetim alanlarında karşılaşılan karar verme problemlerini nicel yöntemlerle analiz edebilme becerisi kazanmalarını sağlamaktır. Öğrenciler doğrusal programlama, ulaştırma ve atama modelleri gibi yöneylem araştırması tekniklerini öğrenir; bu modelleri Excel gibi bilgisayar yazılımlarıyla çözerek etkin kararlar almayı deneyimler. |
| Dersin İçeriği | Yöneylem araştırmasının temel kavramları ve karar verme süreci; doğrusal programlama modelleri (problem tanımı, model kurma, grafik yöntem, Excel Solver uygulamaları); ulaştırma problemleri (denge, dengesizlik, başlangıç çözüm yöntemleri, optimizasyon teknikleri); atama problemleri (Macar yöntemi, Excel uygulamaları); farklı işletme alanlarından örnek vaka çalışmaları. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Problemleri tanır, anlar ve çözümler. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Çözüm metotlarını geliştirir ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, | |
| 3 | Microsoft Excel ile model kurabilir ve modeli uygulayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | Bulunan çözümleri işletmeci gözüyle yorumlayabilir. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Analitik düşünme, problem çözme ve karar verme becerilerini geliştirir. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Yöneylem araştırmasına giriş: amaç, kapsam ve karar verme süreci | İlgili ders notları |
| 2 | Doğrusal programlamanın temel kavramları ve model kurma | İlgili ders notları |
| 3 | İşletme, üretim ve finans alanlarından model kurma örnekleri | İlgili ders notları |
| 4 | İşletme, üretim ve finans alanlarından model kurma örnekleri | İlgili ders notları |
| 5 | İşletme, üretim ve finans alanlarından model kurma örnekleri | İlgili ders notları |
| 6 | Grafik çözüm yöntemi ve yorumlama | İlgili ders notları |
| 7 | Duyarlılık analizi ve doğrusal programlamada yorumlama | İlgili ders notları |
| 8 | Ulaştırma problemlerine giriş ve temel kavramlar | İlgili ders notları |
| 9 | Başlangıç çözüm yöntemleri (Kuzeybatı köşe, En küçük maliyet, Vogel) | İlgili ders notları |
| 10 | Ulaştırma problemlerinde optimizasyon (MODI yöntemi) | İlgili ders notları |
| 11 | Dengesiz ulaştırma problemleri ve özel durumlar | İlgili ders notları |
| 12 | Atama problemlerine giriş ve model kurma | İlgili ders notları |
| 13 | Macar yöntemi ve uygulamaları | İlgili ders notları |
| 14 | Genel Değerlendirme | İlgili ders notları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Yöneylem Araştırması, Hamdy A.Taha; (Çevirenler: Ş. Alp Baray, Şakir Esnaf), Literatür Yayınları. Yöneylem Araştırması ve İşletmecilik Uygulamaları, Mehpare Timor Yöneylem Araştırması, Ahmet Öztürk, Ekin Yayıncılık |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. | X | |||||
| 2 | Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. | X | |||||
| 3 | Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. | ||||||
| 4 | Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. | ||||||
| 5 | Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. | X | |||||
| 6 | Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
| 7 | Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. | X | |||||
| 8 | İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. | ||||||
| 9 | Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Problemleri tanır, anlar ve çözümler. | 2 | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 | 3 | 0 | 2 |
| 2 | Çözüm metotlarını geliştirir ve uygular. | 2 | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 | 3 | 0 | 2 |
| 3 | Microsoft Excel ile model kurabilir ve modeli uygulayabilir. | 2 | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 | 3 | 0 | 2 |
| 4 | Bulunan çözümleri işletmeci gözüyle yorumlayabilir. | 2 | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 | 3 | 0 | 2 |
| 5 | Analitik düşünme, problem çözme ve karar verme becerilerini geliştirir. | 2 | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 | 3 | 0 | 2 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 10 |
| Toplam | 10 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 3 | 5 | 15 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 134 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,36 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||