Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yöneylem Araştırması ISL 206 4 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri

Matematik

İşletme Matematiği

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HÜSEYİN BURGAZOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Dr. Asuman Üstündağ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin işletme ve yönetim alanlarında karşılaşılan karar verme problemlerini nicel yöntemlerle analiz edebilme becerisi kazanmalarını sağlamaktır. Öğrenciler doğrusal programlama, ulaştırma ve atama modelleri gibi yöneylem araştırması tekniklerini öğrenir; bu modelleri Excel gibi bilgisayar yazılımlarıyla çözerek etkin kararlar almayı deneyimler.

Dersin İçeriği

Yöneylem araştırmasının temel kavramları ve karar verme süreci; doğrusal programlama modelleri (problem tanımı, model kurma, grafik yöntem, Excel Solver uygulamaları); ulaştırma problemleri (denge, dengesizlik, başlangıç çözüm yöntemleri, optimizasyon teknikleri); atama problemleri (Macar yöntemi, Excel uygulamaları); farklı işletme alanlarından örnek vaka çalışmaları.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Problemleri tanır, anlar ve çözümler. Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Çözüm metotlarını geliştirir ve uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
3 Microsoft Excel ile model kurabilir ve modeli uygulayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
4 Bulunan çözümleri işletmeci gözüyle yorumlayabilir. Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
5 Analitik düşünme, problem çözme ve karar verme becerilerini geliştirir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yöneylem araştırmasına giriş: amaç, kapsam ve karar verme süreci İlgili ders notları
2 Doğrusal programlamanın temel kavramları ve model kurma İlgili ders notları
3 İşletme, üretim ve finans alanlarından model kurma örnekleri İlgili ders notları
4 İşletme, üretim ve finans alanlarından model kurma örnekleri İlgili ders notları
5 İşletme, üretim ve finans alanlarından model kurma örnekleri İlgili ders notları
6 Grafik çözüm yöntemi ve yorumlama İlgili ders notları
7 Duyarlılık analizi ve doğrusal programlamada yorumlama İlgili ders notları
8 Ulaştırma problemlerine giriş ve temel kavramlar İlgili ders notları
9 Başlangıç çözüm yöntemleri (Kuzeybatı köşe, En küçük maliyet, Vogel) İlgili ders notları
10 Ulaştırma problemlerinde optimizasyon (MODI yöntemi) İlgili ders notları
11 Dengesiz ulaştırma problemleri ve özel durumlar İlgili ders notları
12 Atama problemlerine giriş ve model kurma İlgili ders notları
13 Macar yöntemi ve uygulamaları İlgili ders notları
14 Genel Değerlendirme İlgili ders notları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Yöneylem Araştırması, Hamdy A.Taha; (Çevirenler: Ş. Alp Baray, Şakir Esnaf), Literatür Yayınları.

Yöneylem Araştırması ve İşletmecilik Uygulamaları, Mehpare Timor

Yöneylem Araştırması, Ahmet Öztürk, Ekin Yayıncılık

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. X
2 Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. X
3 Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler.
4 Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir.
5 Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. X
6 Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. X
7 Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. X
8 İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur.
9 Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Problemleri tanır, anlar ve çözümler. 2 5 0 0 5 5 3 0 2
2 Çözüm metotlarını geliştirir ve uygular. 2 5 0 0 5 5 3 0 2
3 Microsoft Excel ile model kurabilir ve modeli uygulayabilir. 2 5 0 0 5 5 3 0 2
4 Bulunan çözümleri işletmeci gözüyle yorumlayabilir. 2 5 0 0 5 5 3 0 2
5 Analitik düşünme, problem çözme ve karar verme becerilerini geliştirir. 2 5 0 0 5 5 3 0 2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 10
Toplam 10
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 3 5 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 134
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,36
dersAKTSKredisi 5