| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Excel İle Karar Verme Teknikleri | ISL 453 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HÜSEYİN BURGAZOĞLU |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Dr. Asuman Üstündağ |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin işletme, ekonomi ve mühendislik alanlarında karşılaşılan karar verme problemlerini Excel tabanlı analiz araçları kullanarak çözme becerisi kazanmalarını sağlamaktır. Öğrenciler, temel karar verme modellerini (tek amaçlı, çok amaçlı, belirsizlik altında) tanır; Excel’in analiz araçları, Solver ve veri yönetimi özelliklerini kullanarak sayısal karar destek modelleri oluşturur. |
| Dersin İçeriği | Karar verme süreci ve temel kavramlar; veri analizi ve görselleştirme; Excel’de fonksiyonlar ve karar araçları; tek amaçlı karar modelleri; doğrusal programlama; duyarlılık analizi; çok kriterli karar verme (AHP, TOPSIS); senaryo analizi; belirsizlik altında karar verme (beklenen değer, risk analizi, karar ağaçları); gerçek verilerle vaka çalışmaları ve proje uygulamaları. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Karar verme sürecinin temel aşamalarını açıklar. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 2 | Excel’in veri analizi, formül ve Solver araçlarını etkin biçimde kullanır. | Gezi / Gözlem, Anlatım, Tartışma, | |
| 3 | Tek amaçlı ve çok kriterli karar verme modelleri oluşturur. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | Belirsizlik ve risk altında karar problemlerini analiz eder. | ||
| 5 | İşletme ve yönetim problemlerine Excel tabanlı çözüm önerileri geliştirir. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Karar verme süreci ve Excel’in karar destek araçlarına giriş | İlgili ders notları |
| 2 | Veri düzenleme, grafik ve özet tablo (Pivot Table) kullanımı | İlgili ders notları |
| 3 | Temel fonksiyonlar: IF, SUMIF, VLOOKUP, veri analiz araçları | İlgili ders notları |
| 4 | Tek amaçlı karar modelleri: maksimizasyon ve minimizasyon | İlgili ders notları |
| 5 | Doğrusal programlama ve model kurma mantığı | İlgili ders notları |
| 6 | Solver kullanımı ve duyarlılık analizi | İlgili ders notları |
| 7 | Çok kriterli karar verme (AHP temelleri) | İlgili ders notları |
| 8 | AHP uygulamaları ve ağırlıklandırma | İlgili ders notları |
| 9 | TOPSIS yöntemi ile karar alternatiflerinin değerlendirilmesi | İlgili ders notları |
| 10 | Belirsizlik altında karar verme (olasılık, beklenen değer) | İlgili ders notları |
| 11 | Karar ağaçları ve risk analizi | İlgili ders notları |
| 12 | Senaryo analizi ve “What-If” araçları | İlgili ders notları |
| 13 | Vaka çalışmaları: işletme ve yönetim karar problemleri | İlgili ders notları |
| 14 | Genel Değerlendirme | İlgili ders notları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | İşletme Yöneticileri için Excel ile Sayısal Karar Verme Teknikleri, Erkut Düzakın, Kare Yayınları, İstanbul, 2006 |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. | X | |||||
| 2 | Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. | X | |||||
| 3 | Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. | ||||||
| 4 | Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. | ||||||
| 5 | Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. | X | |||||
| 6 | Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
| 7 | Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. | X | |||||
| 8 | İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. | ||||||
| 9 | Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Karar verme sürecinin temel aşamalarını açıklar. | 4 | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 | 3 | 0 | 1 |
| 2 | Excel’in veri analizi, formül ve Solver araçlarını etkin biçimde kullanır. | 4 | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 | 3 | 0 | 1 |
| 3 | Tek amaçlı ve çok kriterli karar verme modelleri oluşturur. | 4 | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 | 3 | 0 | 1 |
| 4 | Belirsizlik ve risk altında karar problemlerini analiz eder. | 4 | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 | 3 | 0 | 1 |
| 5 | İşletme ve yönetim problemlerine Excel tabanlı çözüm önerileri geliştirir. | 4 | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 | 3 | 0 | 1 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 130 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||