Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Gelecek Okuryazarlığı ve Eğitimi EBB 027 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yapay zeka

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MEHMET UYMAZ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MEHMET UYMAZ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Yiğit CEBECİ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu derste, gelecek okuryazarlığının anlamının, içeriğinin ve boyutlarının ortaya konması ve öğretmen adaylarında gelecek okuryazarlığı becerisinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Gelecek okuryazarlığı becerisinin önemi, boyutları, ilişkili olduğu alanlar; gelecek okuryazarlığı becerisinin önemini kavrama, gelecek okuryazarlığı becerisinin gelişiminde kullanılabilecek araç, gereç ve yöntemleri bilme, eğitim-öğretim sürecinde gelecek okuryazarlığı becerisinin gelişiminde kullanılabilecek etkinlikler hazırlama.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğretim programlarında yer alan gelecek ile ilgili kazanımları kavrar.
2 Dünyada ve Türkiye’de gerçekleştirilen gelecek ile ilgili araştırmaları takip eder.
3 Derslerde öğrencilere kazandırılması planlanan gelecek okuryazarlığı becerisinin boyutlarını kavrar.
4 Eğitim ile gelecek okuryazarlığı becerisinin ilişkili olduğu konuları tanımlar.
5 Öğretmenlik alanı ile gelecek okuryazarlığı becerisi arasındaki ilişkiyi kavrar.
6 Gelecek okuryazarlığı becerisine sahip olmanın eğitim-öğretim süreci açısından önemini kavrar.
7 Gelecek okuryazarlığı becerisinin gelişiminde görsel ve basılı materyallerin rolünü değerlendirir.
8 Öğrenme-öğretme sürecinde gelecek okuryazarlığı becerisinin gelişimini sağlayabilecek etkinlikler hazırlamayı öğrenir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Gelecek kavramı ve gelecek okuryazarlığı becerisi ile ilgili temel tanım ve kavramlar Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
2 Geçmişte gerçekleştirilen gelecek çalışmaları (paleofütürizm) Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
3 Dünyadaki ve Türkiye’deki gelecek okuryazarlığı üzerine gerçekleştirilen araştırmalar Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
4 Gelecek okuryazarlığı becerisinin boyutları Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
5 Gelecek okuryazarlığının ilişkili olduğu alanlar (sinema, sanat, teknoloji, sağlık, sosyal bilimler, eğitim vs.) Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
6 Gelecek okuryazarlığı becerisi ile eğitimin ilişkilendirilmesi Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
7 Gelecek okuryazarlığı becerisinin gelişiminde kullanılabilecek araç, gereç, yöntem ve teknikler Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
8 Öğretim programlarında gelecek okuryazarlığı becerisinin önemi Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
9 ARA SINAV Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
10 Gelecek ile ilgili bilim kurgu roman/hikâyeleri, filmleri ve görselleri bilme ve analiz etme Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
11 Bilim kurgu eserlerinin öğrenme-öğretme ortamlarında kullanımı Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
12 Öğrenme-öğretme sürecinde gelecek okuryazarlığı becerisinin gelişimine yönelik etkinlik örneklerini inceleme ve etkinlik tasarlama Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
13 Öğrenme-öğretme sürecinde gelecek okuryazarlığı becerisinin gelişimine yönelik etkinlik örneklerini inceleme ve etkinlik tasarlama Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
14 Geleceğe yönelik senaryolar hazırlama ve analiz etme Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması.
Kaynaklar
Ders Notu

Görseller, kitaplar ve sunumlar

Ders Kaynakları

İlgili kitap ve makale kaynakları

Sıra EĞİTİM FAKÜLTESİ Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
Sıra BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bilgisayar ve eğitim bilimleri dalları ile ilgili yeterli altyapıya sahiptir ve mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.), temel değer ve ilkeleri izler, bunlara uygun davranır, iş güvenliği ve sosyal güvenlik konularında haklarını bilir.
2 Bilgisayar ve eğitim bilimleri alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitsel sorunlara çözüm(ler) üretmek için kullanır.
3 Eğitim problemlerini belirler, tanımlar, ilgili çözümleri tasarlar, bu amaca uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4 Eğitim - öğretim faaliyetleri için gerekli olan eğitim teknolojilerini seçer ve kullanır.
5 Alan öğretimine yönelik etkinlikler düzenler ve uygun öğretim materyallerini geliştirir.
6 Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili kavramları, fikirleri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
7 Bireysel ve disiplinler arası gruplarda etkin olarak çalışır.
8 Bilgiye erişmek amacıyla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır, farklı kaynaklardan edindiği bilgilerin doğruluğunu ve güncelliğini değerlendirir.
9 Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir ve eğitim teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen karmaşık durumlarla karşılaştığında sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır.
10 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerine sahiptir.
11 Yaşam boyu öğrenmeyi benimser,yeniliğe açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar.
12 Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi alanı ilgili yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Global Scale, Level B1).
13 Bilgi ve İletişim Teknolojileri derslerini okutabilecek ve diğer öğretmenlere destek olacak düzeyde yazılım ve donanım bilgisine sahiptir; bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır ve bu teknolojileri kullanarak iletişim kurar(European Computer Driving Licence, Advanced Level).
14 Mesleki ve etik kurallara uyar ve işbirliğine dayalı uygulamalarda görev alır.
15 Toplumun güncel sorunlarını çözmeye yönelik projeler üretir ve öğretmenlik mesleğini yürütürken ya da özel sektörde çalışırken, araştırmacı ya da veri kaynağı olma durumunda verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, mesleki ve etik değerleri gözetir.
Sıra SINIF ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMI (YENİ PLAN) Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir.
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır.
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer.
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir.
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir.
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1).
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder.
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir.
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir.
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir.
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar.
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder.
Sıra SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMI (YENİ PLAN) Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır.
2 Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar.
3 Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar.
4 Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar.
5 Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar.
6 Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular
7 Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar.
8 Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir
10 Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
11 Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir
12 Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur.
13 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
14 Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
15 Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 PÇ 1 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 4 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 6 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 7 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 8 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 10 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 11 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 12 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 13 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 14 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 15 PÇ 15
1 Öğretim programlarında yer alan gelecek ile ilgili kazanımları kavrar.
2 Dünyada ve Türkiye’de gerçekleştirilen gelecek ile ilgili araştırmaları takip eder.
3 Derslerde öğrencilere kazandırılması planlanan gelecek okuryazarlığı becerisinin boyutlarını kavrar.
4 Eğitim ile gelecek okuryazarlığı becerisinin ilişkili olduğu konuları tanımlar.
5 Öğretmenlik alanı ile gelecek okuryazarlığı becerisi arasındaki ilişkiyi kavrar.
6 Gelecek okuryazarlığı becerisine sahip olmanın eğitim-öğretim süreci açısından önemini kavrar.
7 Gelecek okuryazarlığı becerisinin gelişiminde görsel ve basılı materyallerin rolünü değerlendirir.
8 Öğrenme-öğretme sürecinde gelecek okuryazarlığı becerisinin gelişimini sağlayabilecek etkinlikler hazırlamayı öğrenir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 75
1. Kısa Sınav 25
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 2 28
Toplam İş Yükü 28
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 1,12
dersAKTSKredisi 4