Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Aile Planlaması | DKH 504 | 0 | 2 + 0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ZEKİYE TURAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ZEKİYE TURAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Ülkemizde aile planlaması hizmetlerinin durumu, aile planlaması yöntemleri ve danışmalığı ile ilgili kapsamlı bilgi verme, cinsel sağlığı etkileyen olumsuz durumların giderilmesi için temel sağlık yaklaşımlarını öğretme ve klinik alanda etkili bir eğitici olma becerisi kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Dünya’da ve Türkiye’de Aile Planlamasının Durumu, Aile Planlaması Hizmetlerinin Düzenlenmesi ve Yönetimi, Hizmet Alan Kişinin Değerlendirilmesi, Enfeksiyonların Önlenmesi, Doğurganlık Bilinci ve Aile Planlaması, Emzirme ve Gebeliğin Önlenmesi,Oral Kontraseptifler, Deri Altı İmplantları, Gönüllü Cerrahi Sterilizasyon, Acil Kontrasepsiyon, Doğum Sonrası Aile Planlaması, Düşük Sonrası Aile Planlaması, Kontraseptif Yöntemlerde Yenilikler |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ülkemizde aile planlaması hizmetlerinin durumu hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
2 | Aile planlaması konusunda danışmanlık hizmeti verebilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
3 | Aile planlaması yöntemlerini sıralar | Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
4 | Aile planlamasında güncel gelişmeleri bilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Aile Planlamasının kapsamı | Literatür taraması |
2 | Dünya'da ve Türkiye’de Aile Planlaması Hizmetlerinde Durum | Literatür taraması |
3 | Doğurganlığı etkileyen faktörler | Literatür taraması |
4 | Aile planlamasında danışmanlık ve danışmanın özellikleri | Literatür taraması |
5 | Hizmet alan kişinin değerlendirilmesi | Literatür taraması |
6 | Enfeksiyonların önlenmesi | Literatür taraması |
7 | Aile planlaması yöntemlerine giriş | Literatür taraması |
8 | Hormonal yöntemler, | Literatür taraması |
9 | RIA | Literatür taraması |
10 | Bariyer yöntemler | Literatür taraması |
11 | Doğal aile planlaması yöntemleri | Literatür taraması |
12 | Cerrahi sterilizasyon, Acil Kontrasepsiyon | Literatür taraması |
13 | Özel gruplarda aile planlaması | Literatür taraması |
14 | Kontrasepsiyonda güncel gelişmeler | Literatür taraması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yok |
Ders Kaynakları | Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması (2025). Editörler: Sönmez M.O., Turan Z. Nobel Yayınevi, İstanbul Family Planning: A Global Handbook for Providers.(2018). Baltimore and Geneva: CCP and WHO https://www.fphandbook.org/sites/default/files/global-handbook-2018-full-web.pdf Taşkın L., (2016) “Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği” Akademisyen Kitabevi. Ulusal aile planlaması hizmet rehberi (2005)T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Ankara. Sönmez M.O. Turan Z. (2025) "Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması" 2. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara Aile Planlaması Klinik Uygulama El Kitabı, Nobel Kitabevi, İstanbul, 2005. Cinsel Sağlık/Üreme Sağlığı Aile Planlaması Danışmanlığı Katılımcı Kitabı.(2005).T.C Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Ankara. Aile Planlamasi Klinik Uygulama Kurs Rehberi (2002) Saglik Bakanligi, AÇSAP Gen Müd.,JHPIEGO, Ankara. Ed; Prof.Dr. Anahit Çoşkun, (2000) Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Vehbi Koç Vakfı,İstanbul. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kadın sağlığı sorunlarına kapsamlı ve bütüncü bir bakış açısı geliştirir. | X | |||||
2 | Kadın sağlığı sorunlarının nedenlerini analiz eder | X | |||||
3 | Kadın ve ailesine yönelik sağlık eğitimi yapabilir | X | |||||
4 | Kadın sağlığı sorunlarına yönelik yenilikçi çözüm stratejileri geliştirir | X | |||||
5 | Bir yabancı dilde bilimsel yayın takip edecek, yazılı ve sözlü iletişim kurabilir | X | |||||
6 | Uzman olarak jinekolojik, obstetrik alanda nitelikli hemşirelik bakımı verir | X | |||||
7 | Kadın sağlığını gösteren istatistiksel verileri bilir ve yorumlar | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ülkemizde aile planlaması hizmetlerinin durumu hakkında bilgi sahibi olur | 5 | 5 | 5 | 4 | 1 | 5 | 4 |
2 | Aile planlaması konusunda danışmanlık hizmeti verebilir | 5 | 5 | 4 | 3 | 1 | 4 | 4 |
3 | Aile planlaması yöntemlerini sıralar | 5 | 4 | 5 | 4 | 1 | 5 | 3 |
4 | Aile planlamasında güncel gelişmeleri bilir | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 4 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ödev | 1 | 30 | 30 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 30 | 30 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |