Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Haberleşme Sistemleri | EEM 314 | 6 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | İşaretler ve Sistemler (Signals & Systems) |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AŞKIN DEMİRKOL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı genel bir haberleşme sistemini oluşturan temel alıcı-verici bileşenlerini öğrencilere tanıtmaktır. Bu ders aynı zamanda Analog-Sayısal seçmeli haberleşme derslerine yönelecek öğrencilere gerekli altyapıyı da hazırlar. |
Dersin İçeriği | Sinyal analizi ve iletimi, genlik ve açı (FM,PM) modülasyonu ve demodülasyonu. Örnekleme teoremi. Analog/Sayısal dönüştürücüler. Darbe genlik modülasyonu. Band ve Zaman bölmeli çoğullama teknikleri. Darbe modülasyonu teknikleri. Kuantalama. PCM Kodlama. Temelbant veri iletimi. Simgelerarası girişim. Uyumlu süzgeçli alıcı. Telefon, Radyo ve TV sistemleri. Kablosuz haberleşme, GSM ve uydu haberleşme sistemleri. Bilgisayar ağları ve ağ haberleşme sistemleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Temel sinyal ve sistem bilgilerini kavramak | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Temel haberleşme sistemlerini kavramak | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Haberleşme sistemlerinde kodlama, modülasyon ve demodülasyon yaklaşımlarını kavramak | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Haberleşme kavramlarıın frekans uzayında değerlendirilmesini analiz etmek |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Haberleşme Sistemlerine giriş, temel bileşenleri, matematiksel modeller | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma |
2 | Frekans uzayında sinyal gösterimleri | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma |
3 | Kanal karakteristikleri, kanal filtre tasarımı | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma |
4 | Kanal Kapasitesi ve Kodlama, Kodlamanın Pratik Uygulamaları | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma |
5 | Analog haberleşme sistemlerinde Modülasyon – Demodülasyon (AM, FM, PM) | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma |
6 | Analog sinyal iletimi-alımı, Radyo / Televizyon haberleşmesi | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma |
7 | Haberleşme sistemlerinde gürültü etkisi | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma |
8 | Bant sınırlı sinyallerin örneklenmesi | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma |
9 | Sayısal sinyal işleme, sayısal mödülasyonlar (PCM, PWM, PPM, DM) | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma |
10 | İletim modları, çoğullama ve erişim teknikleri (FDM, TDM, OFDM, CDM) | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma |
11 | Bilgisayar ağları, ağ haberleşme sistemleri | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma |
12 | Kablosuz haberleşme sistemleri | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma |
13 | GSM şebeke elemanları,GSM ağ mimarisi | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma |
14 | Uydu haberleşmesi | Paylaşılan ön dokümanlara çalışma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dersi verecek koordinatör ve yardımcı öğretim üyelerinin yazılı, pdf ve online notları. |
Ders Kaynakları |
1- Communication Systems, Simon Hakin, 4.th Edition, 2001. 2- Communication Systems Engineering, John G. Proakis, M. Salehi, 2.nd Edition, 2002. 3- Analog Haberleşme, Ahmet Hamdi Kayran, Erdal Panayırcı, Ümit Aygölü, 1999 4- Sayısal Haberleşme, Ahmet Hamdi Kayran, Erdal Panayırcı, Ümit Aygölü, 2004 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Temel sinyal ve sistem bilgilerini kavramak | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||
2 | Temel haberleşme sistemlerini kavramak | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Haberleşme sistemlerinde kodlama, modülasyon ve demodülasyon yaklaşımlarını kavramak | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Haberleşme kavramlarıın frekans uzayında değerlendirilmesini analiz etmek | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 15 |
1. Kısa Sınav | 35 |
Toplam | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 50 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |