Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Parth ve Sasani Tarihi | TAR 219 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EMİNE BİLGİÇ KAVAK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi EMİNE BİLGİÇ KAVAK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı Parth ve Sasani İmparatorluklarının tarihini, kültürel ve siyasi etkilerini ve toplum yapısını incelemektir. Bununla birlikte Parth ve Sasani İmparatorluklarının önce Roma sonrasında Bizans ile askeri, diplomatik ve kültürel temasları hakkında bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği | Parth İmparatorluğu kuruluşu, Parthların Seleukos ve Roma ile ilişkileri, Parth İmparatorluğunun askeri ve toplum yapısı, Parthların yıkılışı ve Sasani İmparatorluğu’nun ortaya çıkışı, Sasani İmparatorluğu’nun yükseliş dönemleri, Roma ile temasları, Sasani İmparatorluğu’nun siyasi, sosyal, kültürel ve idari yapısı, Sasanilerin Bizans ile ilişkileri, Sasani İmparatorluğu’nun yıkılışı ve kültürel mirası bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Parth İmparatorluğunun ortaya çıkışı ve Seleukoslar ile ilişkileri üzerine bilgiye sahip olur. | ||
2 | İran tarihini Pers – Parth ve Sasani olarak kronolojik bir sırayla takip edebilmiş olur. | ||
3 | Antikçağın en büyük güçleri olan batıda Roma ile doğuda Parth ve Sasaniler arasındaki mücadelelerin nedenini kavrayabilir ve tarihsel arka plana sahip olur. | ||
4 | Dönemin olaylarına hem Persler hem de Romalılar tarafından aktarılış biçimine eleştirel bir bakış açısı geliştirebilir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Hellenistik Dönemin Siyasi Atmosferine Genel Bakış | |
2 | Parth İmparatorluğu’nun Ortaya Çıkışı ve Seleukos İmparatorluğu ile İlişkileri | |
3 | Parth İmparatorluğu’nun Yükselişi: Siyasi ve Toplum Yapısı | |
4 | Parth-Roma İlişkileri: Savaşlar, Sınırlar ve Diplomasi | |
5 | Parth İmparatorluğunun Düşüşü Sasanilerin Yükselişi | |
6 | Sasani İmparatorluğu’nun Kuruluşu: Erken Dönem | |
7 | Sasani İmparatorluğu’nun Yükselişi: II. Şapur ve Ardıllarının Faaliyetleri | |
8 | Sasani- Roma İlişkisi: Sasanilerin Batı Romalıların Doğu Politikası | |
9 | ARA SINAV | |
10 | Sasani İmparatorluğu’nun İdari, Siyasi, Dini ve Toplum Yapısı | |
11 | Sasani İmparatorluğu’nda Sanat ve Bilim: I. Şapur, I. Hüsrev ve II. Hüsrev Dönemleri | |
12 | Sasani-Bizans İlişkileri: II. Hüsrev Dönemi | |
13 | Antikçağın Son Büyük Savaşı: II. Hüsrev – Heraklius Mücadelesi | |
14 | Sasani İmparatorluğu’nun Yıkılışı: Parth ve Sasani İmparatorluklarının Mirası |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | J. Howard-Johnston, Antik Çağ’ın Son Büyük Savaşı, çev.: İ. T. Cinemre, 2024. Töre Sivrioğlu, Sasani Dönemi İran Arkeolojisi ve Sanatı, İstanbul 2023. J. Shepard, The Cambridge History of the Byzantine Empire c. 500-1452. Cambridge 2018. T. Daryaee, The Oxford Handbook of Iranian History. Oxford University Press, Oxford 2012. T. Daryee, Sasanian Persia; The Rise and Fall of an Empire, Londra 2009. Firdevsi, Şahname, çev.: N. Yıldırım, 2009. G. R. Garthwhite, İran Tarihi, çev. F. Aytuna. İstanbul: İnkilap Yayınevi, 2012. J. Wiesehöfer, Antik Pers Tarihi, çev. A. Azodi. Londra 2001. The Cambridge History of Iran. Cambridge Univ. Press, Cambridge 1968. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Parth İmparatorluğunun ortaya çıkışı ve Seleukoslar ile ilişkileri üzerine bilgiye sahip olur. | |||||||||||
2 | İran tarihini Pers – Parth ve Sasani olarak kronolojik bir sırayla takip edebilmiş olur. | |||||||||||
3 | Antikçağın en büyük güçleri olan batıda Roma ile doğuda Parth ve Sasaniler arasındaki mücadelelerin nedenini kavrayabilir ve tarihsel arka plana sahip olur. | |||||||||||
4 | Dönemin olaylarına hem Persler hem de Romalılar tarafından aktarılış biçimine eleştirel bir bakış açısı geliştirebilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ara Sınav | 80 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Toplam İş Yükü | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 0 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |