Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Deprem Tehlike Analizi | AFY 532 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT UTKUCU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MURAT UTKUCU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu ders ile deprem tehlikesinin ne olduğu ve nasıl belirlendiği konusunda gerekli bilgilerin öğrencilere kazandırılmasıyla Deprem Tehlikesinin azaltılması çalışmaları için bilgi alt yapısına katkıda bulunulması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Deprem tehlikesinin belirlenmesinde çok disiplinli (deprem mühendisliği ve sismotektonik) çalışmalar; Levha tektoniği ve depremlerin kökeni, Depremler ve parametreleri; Depremlerde magnitüd ve sismik moment ve deprem tehlike çalışmalarındaki önemleri; Sismik momentin hesaplanması; Depremsellik parametreleri (ya da Gutenberg-Richter ilişkisi), hesaplanmaları ve deprem tehlike çalışmaları bağlamında anlamları; Birincil ve ikincil deprem tehlikeleri; Deprem yer hareketi ve tanımlayan parametreleri; Deprem tehlikesinin düzenlenmesi; Deprem tehlike analizi, Türkiye’nin sismotektoniği ve deprem tehlikesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Depremlerin neden oluştuğunu ve deprem tehlikesinin önemini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Deprem kataloglarından Gutenberg-Richter ilişkisini belirleyerek deprem riskini hesaplar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Deprem magnitüdün deprem tehlikesinin belirlenmesi çalışmalarındaki önemini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Deterministik ve probabilistik deprem tehlike değerlendirmesi çalışmalarını kavrar. | Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtılması, Deprem tehlikesi ve belirlenmesi neden önemlidir. | |
2 | Depremlerin kökeni: Levha tektoniği kuramı ve depremleri tanımlayan parametreler | |
3 | Depremlerde magnitüd ve sismik moment, ve deprem tehlike çalışmalarındaki önemleri | |
4 | Sismik moment ve moment magnitüdü hesabı | |
5 | Deprem istatistiği (Gutenberg-Richter bağıntısı), depremsellik parametreleri, hesaplanmaları ve deprem tehlike çalışmalarındaki önemleri. | |
6 | Birincil ve ikincil deprem tehlikeleri | |
7 | Kuvvetli yer hareketi ve tanımlayan parametreler | |
8 | Deprem tehlikesinin düzenlenmesi: Kayıpların kabulü ve paylaşılması | |
9 | Deprem tehlikesinin düzenlenmesi: Kayıpların azaltılması | |
10 | Deprem tehlike analizi I | |
11 | Deprem tehlike analizi II | |
12 | Türkiye'nin sismotektonikliği ve deprem tehlikesi. | |
13 | Öğrenci seminerleri | |
14 | Öğrenci seminerleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders sunuları |
Ders Kaynakları | 1. Kramer, S. L. (1996) Geotechnical earthquake engineering, Prentice-Hall civil engineering and engineering mechanics series). ISBN 0-13-374943-6 2. Reiter, L (1990). Earthquake Hazard Analysis, Columbia university Press, New York.ISBN 0-231-06534-5 3. National Research Council, 2003, Living on the active earth: perspectives on eathquake science, National Academic press, 418 pp.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Afetlerin sosyal ve ekonomik etkilerini kavrayarak bu etkilerin nasıl azaltılabileceği hususunda bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğine sahip olur. | X | |||||
7 | Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlar ve sosyal çevreye uyum projeleri hazırlar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Depremlerin neden oluştuğunu ve deprem tehlikesinin önemini açıklar. | 3 | 4 | |||||
2 | Deprem kataloglarından Gutenberg-Richter ilişkisini belirleyerek deprem riskini hesaplar. | 3 | 4 | |||||
3 | Deprem magnitüdün deprem tehlikesinin belirlenmesi çalışmalarındaki önemini değerlendirir. | 3 | 4 | |||||
4 | Deterministik ve probabilistik deprem tehlike değerlendirmesi çalışmalarını kavrar. | 3 | 4 | 4 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |