Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kelime Grupları ve Söz Dizimi Uygulamaları TDE 268 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ENGİN YILMAZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Dr. Öğr. Üyesi Bahri Kuş

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kelime grupları ve söz dizimi uygulamaları yapmak. Kelime ve kelime grubunun ne olduğunu ve aralarındaki farkı kavratmak.

Dersin İçeriği

Kelime grupları, isim ve fiil tamlamaları ve cümle bilgisinin ayrıntılı olarak verilmesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kelime ve kelime grubu arasındaki farkı öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma,
2 Kelimelerin ve kelime gruplarının tasnifinin nasıl olduğunu tanımlar, ayırt eder. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Kelime grubundaki asıl ve yardımcı unsurları anlar, ayırt eder. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma,
4 Cümle içerisinde kelime gruplarını bulup türlerini belirler.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kelime ve kelime grubu farkı. Kelime hakkında ön bilgi toplamak.
2 Niçin kelime grubu vardır? Kelime grupları hakkında yapılmış çalışmalardan birini özetlemek.
3 Kelime gruplarının oluşumu. Kelime gruplarının nasıl oluştuğuna dair fikir üretmek.
4 Kelime grubunda asıl ve yardımcı unsur. Asıl ve yardımcı unsur kavramı üzerine yapılmış makaleleri incelemek.
5 İsim ve sıfat tamlamalarının çok kullanılma sebebi. İsim ve sıfat tamlaması hakkında ayrıntılı bilgi edinmek.
6 Kelime gruplarının mantığı. Kelime gruplarının mantığı hakkında ön bilgi toplamak.
7 Tamlamalarda kelime sayısı. Tamlamalar hakkında fikir yürütmek.
8 Fiilimsi gruplarının mantığı. Fiilimsiler ile ilgili yazılan makaleleri incelemek.
9 Ara sınav uygulamaları. Genel konu tekrarı yapmak.
10 Kısaltma gruplarının oluşumu. Bir şiiri kelime grupları ile birlikte incelemek.
11 Diğer gruplar ve kalıplar. Bir hikaye kitabındaki kısaltma gruplarını incelemek.
12 Cümle unsurları ve gruplar. En az on kelimelik on cümleyi kelime grupları bakımından incelemek.
13 Uygulama çalışmaları. Uygulama çalışmaları yaparak gelmek.
14 Kısa sınav ve ödev incelemeleri, akabinde final sınavı. Genel ders tekrarı yapmak.
Kaynaklar
Ders Notu

EREN, H. (1949). İkiz Kelimelerin Tarihi Hakkında. DTCF Dergisi. c. 7, s. 2. Ankara. s. 283- 286.
HATİBOĞLU, V. (1981). Türk Dilinde İkileme. Ankara Üniversitesi Basımevi: Ankara.
TUNA, O. N. (1949a). Türkçede Tekrarlar. TDED III. İstanbul, s. 429–447.
TUNA, O. N. (1950b). Türkçede Tekrarlar. 2. TDED IV. İstanbul, s. 35–82.
TUNA, O. N. (1986c). Türkçenin Sayıca Eş Heceli İkilemelerinde Sıralama Kuralları ve Tabiî Bir Ünsüz Dizisi. TDAY-Belleten 1982-1983, TDK Yayınları: Ankara, s. 163-228.
ÜSTÜNOVA, K. (2002a). Dede Korkut Destanlarında Aralıklı İkilemeler Dil Yazıları. Akçağ Yayınları: Ankara, s. 21-27.
ÜSTÜNOVA, K. (2002b). Dede Korkut Destanlarında Üçlemeler, Dörtlemeler, Beşlemeler Dil Yazıları. Akçağ Yayınları: Ankara, s. 28-38.
ÜSTÜNOVA, K. (2002c). Türkiye Türkçesinde Üçlemeler Dil Yazıları. Akçağ Yayınları: Ankara s. 226-235.
VURAL, H. (2004). Dede Korkut Anlatılarında Söz Tekrarları. V. Uluslararası Türk Dili Kurultayı. Ankara.
YASTI, M. (2007). Türkçe Deyimlerde Geçen İkilemelerin Ses ve Sekil Özellikleri. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Konya s. 51-87.
YAVUZ, S. - Telli B. (2013). İç Anadolu Bölgesi Ağızlarında Geçen İkilemeler Üzerine Bir Değerlendirme. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi: Uşak.
ZÜLFİKAR, H. (1995). Türkçede Ses Yansımalı Kelimeler. TDK Yayınları: Ankara.
KARAHAN, L. (2004) Türkçede Söz Dizimi. Akçay Yayınları: Ankara.
AĞAKAY, M. A. (1953). İkizlemeler Üzerine. Türk Dili: C. 2. S. 7. Ankara.
AĞAKAY, M. A. (1954). Türkçede Kelime Koşmaları. TDAY-Belleten: Ankara.

Ders Kaynakları
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı
1 Kelime ve kelime grubu arasındaki farkı öğrenir.
2 Kelimelerin ve kelime gruplarının tasnifinin nasıl olduğunu tanımlar, ayırt eder.
3 Kelime grubundaki asıl ve yardımcı unsurları anlar, ayırt eder.
4 Cümle içerisinde kelime gruplarını bulup türlerini belirler.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
1. Sözlü Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 134
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,36
Dersin AKTS Kredisi 5