Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Şiir Estetiği | TDE 279 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yeni Türk Edebiyatına Giriş |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY, Arş. Gör. Melike KILIÇ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Şiir türünü, diğer yazı ve sanat türlerinden ayırma; farklı şiirler arasında karşılaştırma yaparak yargı üretme becerisi kazandırma |
Dersin İçeriği | Şiirin tanımı yapılır, şiiri diğer sanat ve yazı türlerinden farklı kılan özellikler; metafor, metonim, imge, ses değeri, şiir türleri örnekler üzerinden gösterilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Şiir ile diğer yazı ve sanat türleri arasındaki farkları belirleyip sınıflandırır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | İmge, metafor, metonim kavramlarını tanımlayıp sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Dilin ses öğesinden yararlanarak oluşturulan ritim ve âhengi tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Şiirsel anlam nedir tanımlar, örneklendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Dilin yaratıcı yönünü örnekler üzerinden tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Türk ve dünya şiirinden türlü örnekler üzerinde estetik yargı üretir; karşılaştırma yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Şiir nedir? Şiiri diğer yazı ve sanat türlerinden ayıran özellikler nelerdir. | OBİS üzerinden verilen örnek parçalar okunacak; benzer örnekler bulunacak. |
2 | Konuşma ve standart iletişim dilinden şiir diline: dilin nesneleşmesi | OBİS üzerinden verilen örnek parçalar okunacak; benzer örnekler bulunacak. |
3 | Şiir niçin yazılır? | OBİS üzerinden verilen örnek parçalar okunacak; benzer örnekler bulunacak. |
4 | Şiiri kuran üç temel öğe: Dilin imge, ritim ve anlam üreten özellikleri | OBİS üzerinden verilen örnek parçalar okunacak; benzer örnekler bulunacak. |
5 | Şiirde resim: İmge | İmge kavramı üzerinde araştırma yapılacak; OBİS üzerinden verilen örnek parçalar okunacak; benzer örnekler bulunacak. |
6 | Şiirde müzik: ses | Ses, ritim, âhenk kavramları üzerinde araştırma yapılacak; OBİS üzerinden verilen örnek parçalar okunacak; benzer örnekler bulunacak. |
7 | Şiirsel anlam; metafor ve metonim | Metafor ve metonim kavramları üzerinde araştırma yapılacak; OBİS üzerinden verilen örnek parçalar okunacak; benzer örnekler bulunacak. |
8 | İnsanın dil, doğa ve toplum karşısındaki duygusal konumu: Duygu ve şiir ilişkisi | OBİS üzerinden verilen örnek parçalar okunacak; benzer örnekler bulunacak. |
9 | ARA SINAV | |
10 | Düşünce ve şiir ilişkisi | OBİS üzerinden verilen örnek parçalar okunacak; benzer örnekler bulunacak. |
11 | Şiirde biçim ve içerik ilişkisi | OBİS üzerinden verilen örnek parçalar okunacak; benzer örnekler bulunacak. |
12 | Şiirde etkileşim | OBİS üzerinden verilen örnek parçalar okunacak; benzer örnekler bulunacak. |
13 | Güzel nedir, şiirde güzelliği sağlayan öğeler nelerdir? | OBİS üzerinden verilen örnek parçalar okunacak; benzer örnekler bulunacak. |
14 | Genel tekrar ve değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. M. Orhan Okay, Poetika Dersleri |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Şiir ile diğer yazı ve sanat türleri arasındaki farkları belirleyip sınıflandırır |
2 | İmge, metafor, metonim kavramlarını tanımlayıp sınıflandırır. |
3 | Dilin ses öğesinden yararlanarak oluşturulan ritim ve âhengi tanımlar. |
4 | Şiirsel anlam nedir tanımlar, örneklendirir |
5 | Dilin yaratıcı yönünü örnekler üzerinden tanımlar. |
6 | Türk ve dünya şiirinden türlü örnekler üzerinde estetik yargı üretir; karşılaştırma yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |