Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Tiyatro Edebiyatı Tarihi | TDE 280 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yeni Türk Edebiyatına Giriş |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SAMET ÇAKMAKER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY, Arş. Gör. Melike KILIÇ |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Tiyatro kültürünü aşılayarak, Türk edebiyatında tiyatro türünde yazan yazarları ve bu yazarların eserlerini tanıtmak. |
Dersin İçeriği | Edebiyatta tiyatronun gelişimiyle ilgili bilgi vermek, Türk tiyatrosunun belli başlı yazarlarını ve eserlerini tanıtmak. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tiyatronun kökeni ve ortaya çıkışı konusunda bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Batı tarzı tiyatronun tarihsel gelişimini örnekler üzerinden idrak eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Tanzimattan sonra edebiyatımıza giren tiyatronun gelişmesini belirtir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Başlıca Türk tiyatro yazarlarını ve bu yazarların eserlerini inceler, karşılaştırmalar yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Tanzimat, Meşrutiyet ve Cumhuriyet dönemlerindeki tiyatro yazarları ve türün belli başlı örnekleri arasında ilişkiler kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Kültürler arası etkileşimi analiz edebilir. | Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Tiyatro türlerini (komedi, dram, trajedi) bilir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tiyatronun kökeni, çıkış sebebi ve kelime manası; Tiyatro sanatının kaynağı ve Antik Yunan Tiyatrosu | Kelimenin kökenine ve tiyatro türünün gelişimine dair internet ve kütüphane yardımıyla genel bilgiye sahip olmak. |
2 | Roma Dönemi´nde Anadolu Tiyatrosu / Ortaçağ Tiyatrosu, Rönesans Tiyatrosu, Aydınlanma Dönemi Tiyatrosu, Romantik Tiyatro | Genel tiyatro tarihi hakkında araştırma yapmak. |
3 | Türk tiyatrosunun tarihi gelişimi ve türleri: Geleneksel tiyatro; Köy seyirlik oyunları, Halk Tiyatrosu (Kukla, Gölge oyunu, Ortaoyunu) | Konu hakkında genel bir çerçeve çizebilecek bilgiye ulaşabilmek. |
4 | Tiyatronun edebiyatla ilişkisi ve başlıca oyun türleri/ Komedi ve türleri | Tiyatro-edebiyat ilişkisi üzerine sorgulayıcı bir değerlendirme yapmak. |
5 | Batı etkisi altında gelişen tiyatro: hazırlık devresi: 1809-1859 | İlk tiyatro örnekleri hakkında internet ve kütüphane aracılığıyla genel bir bilgiye sahip olmak. |
6 | Tanzimat´la birlikte batılı anlayışı benimseyen Türk tiyatrosu. İlk Türkçe oyunlar | Batılı anlayışa uygun ilk tiyatro eserinin özelliklerini araştırmış olmak. |
7 | Namık Kemal; Ali Haydar; Ahmet Midhat´ın tiyatro eserleri; A.Vefik ve Molier etkisi; A. Hâmid ve tiyatronun şiirsel etkisi | Vatan Yahut Silistre piyesi okunacak. |
8 | Tanzimat tiyatrosunun türleri ve belli başlı temaları | |
9 | ARASINAV | |
10 | Meşrutiyet Dönemi Türk Tiyatrosu: İbnürrefik Ahmet Nuri Sekizinci; Musahipzade Celal ve diğerleri | |
11 | Cumhuriyet döneminde tiyatro edebiyatı; Reşat Nuri, Necip Fazıl, Nazım Hikmet´in tiyatro eserleri | Necip Fazıl´ın Bir Adam Yaratmak, Nazım Hikmet´in Ferhat ile Şirin oyunları okunacak. |
12 | Haldun Taner; Orhan Asena, Güngör Dilmen vb. Cumhuriyet dönemi tiyatro eserleri | Haldun Taner´in Keşanlı Ali Destanı, Güngör Dilmen´in Bağdat Hatun oyunları okunacak. |
13 | Cumhuriyet dönemi Türk tiyatrosunun sorunları, belli başlı temaları, türleri | |
14 | Tanzimattan bu güne edebiyatın bir türü olarak tiyatronun değişimine genel bir bakış; edebîlik değeri; edebiyatın diğer türleriyle ilişkisi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.Türk Tiyatro Edebiyatı Tarihi I, Niyazi Akı |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Tiyatronun kökeni ve ortaya çıkışı konusunda bilgi sahibi olur. |
2 | Batı tarzı tiyatronun tarihsel gelişimini örnekler üzerinden idrak eder. |
3 | Tanzimattan sonra edebiyatımıza giren tiyatronun gelişmesini belirtir. |
4 | Başlıca Türk tiyatro yazarlarını ve bu yazarların eserlerini inceler, karşılaştırmalar yapar. |
5 | Tanzimat, Meşrutiyet ve Cumhuriyet dönemlerindeki tiyatro yazarları ve türün belli başlı örnekleri arasında ilişkiler kurar. |
6 | Kültürler arası etkileşimi analiz edebilir. |
7 | Tiyatro türlerini (komedi, dram, trajedi) bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
3. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |