Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kudüs Tarihi (Vıı.-Xvı. Yüzyıllar) | TAR 248 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EFE YEŞİLDURAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Üç dinin ortaya çıktığı bölge olan, Yahudi, Hıristiyan ve Müslümanlarca kutsal kabul edildiği bilinen; tarih boyunca dini, siyasi mücadelelerin merkezi olan ve bu konumu ve etkileri günümüzde de devam eden Kudüs şehrinin siyasi, dini, sosyo-kültürel yönleriyle öğrenilmesi. Günümüze etkileri |
Dersin İçeriği | Siyasi, sosyal, kültürel, dini, mimari vd. yönleriyle kuruluşundan XVI. Asrın başlarına -Osmanlı hakimiyetine- kadar Kudüs şehrinin incelenmesi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Musevilik, Hıristiyanlık ve İslamiyet gibi üç dinin kutsal şehri olan Kudüs’ün bu dinler açısından yerini, önemini ve bugüne yansımalarını öğrenme | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
2 | Kudüs’ün dünya ve İslam medeniyeti ve Türk Tarihindeki yerini öğrenme ve önemini kavrama | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Dünya tarihinin en mühim olayları arasında yer alan Haçlı Sefeleri ve bu seferlerin düşüncesinin doğuşunu öğrenme, anlama, önemini kavrama | Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Günümüz uluslararası ilişkilerinde ve bilhassa Ortadoğu merkezli siyasi, dini olaylarda önemli rol oynayan Kudüs’ün, bu tarihi arka plana dayanarak günümüz olaylarını analiz edebilme, çözüm üretebilme imkanı sağlaması Farklı kültürlerle birlikte yaşama t | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kudüs Hakkında En Eski Bilgiler | |
2 | Peygamberler Dönemi Kudüs | |
3 | Roma ve Bizans Hakimiyetinde Kudüs | |
4 | Müslümanların Hakimiyetinde Kudüs | |
5 | Kudüs’ün Yahudilik, Hıristiyanlık ve Müslümanlıktaki Yeri | |
6 | Kudüs’ün Yahudilik, Hıristiyanlık ve Müslümanlıktaki Yeri | |
7 | Haçlılar Dönemi Kudüs | |
8 | Eyyubiler ve Memlukler Dönemi Kudüs. Kudüs’ün Osmanlı İdaresine Girişi | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Sosyo-Kültürel Yapı | |
11 | Kurumlar | |
12 | Mabetler | |
13 | Diğer Mimari Eserler | |
14 | Genel Değerlendirme ve Günümüzde Kudüs Şehri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders Notları |
Ders Kaynakları | -El-Belazurî, Ahmed b. Yahya b. Cabir ; Fütuhu´l Buldan, Çev.:M. Fayda, Ankara 1987. -Et-Taberi, Ebu Cafer, Milletler ve Hükümdarlar Tarihi, I-V, Çev. Zakir K. Ugan- A. Temir, Ankara 1992. -İbnu’l-Esir, el-Kamil fi’t-Tarih, Çev: Heyet, I-X, İstanbul 2008. -İbn Hurdazbeh, El-Mesâlik ve´l Memâlik , Leyden 1889. -T. Arı, Geçmişten Günümüze Ortadoğu, İstanbul 2005. -Muammer Gül, 11-13. yüzyıllarda Kudüs Jerusalem in 11-13. Centuries, Fırat Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü (Doktora Tezi), 1997. -M. İsmail Basit, Kudüs Tarihi. İstanbul 2014. -B. Lewis, Ortadoğu, Çev.: Selen Y. Kölay, Ankara 2005. -B. Lewis, İslam Dünyasında Yahudiler, çev: B. Sina Şener, Ankara1996. -M. H. Mehasine,Târîhu medîneti´l-Kuds. Kuveyt 2003/1423. -F. Armaoğlu, (1994). Filistin Meselesi ve Arap İsrail Savaşları, Ankara 1988. -F. F. Cabir, el-Kuds maziha hazıruha müstakbeluha, Amman, 1985. -A. Arif , el-Mufassal fî tarihi’l-Kuds, Beyrut 2005. -Abd al-Fattah el-Awaisi, Introducing Islamic Jerusalem, Al-Maktoum Institute Academic Press, 2007. -Guy Le Strange, Palestina Under The Moslems, Beyrut 1965. -Hatice P. Erdemir -Halil Erdemir “Kudüs’te Yahudi İsyanı ve Yahudiler (Jewish -Rebellion in Jerusalem and Jews)”, History Studies, Ortadoğu Özel Sayısı / Middle East Special Issue 2010, 117-135. -İA., ve DİA., ilgili maddeler. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Musevilik, Hıristiyanlık ve İslamiyet gibi üç dinin kutsal şehri olan Kudüs’ün bu dinler açısından yerini, önemini ve bugüne yansımalarını öğrenme | |||||||||||
2 | Kudüs’ün dünya ve İslam medeniyeti ve Türk Tarihindeki yerini öğrenme ve önemini kavrama | |||||||||||
3 | Dünya tarihinin en mühim olayları arasında yer alan Haçlı Sefeleri ve bu seferlerin düşüncesinin doğuşunu öğrenme, anlama, önemini kavrama | |||||||||||
4 | Günümüz uluslararası ilişkilerinde ve bilhassa Ortadoğu merkezli siyasi, dini olaylarda önemli rol oynayan Kudüs’ün, bu tarihi arka plana dayanarak günümüz olaylarını analiz edebilme, çözüm üretebilme imkanı sağlaması Farklı kültürlerle birlikte yaşama t |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 135 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |