Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
20. Yüzyılda Türk Dünyası | TAR 402 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | 20. Yüzyılda Türk Dünyasının Durumu ve Gelişim Seyrini Kavrayabilme |
Dersin İçeriği | 20. Yüzyılda Türkiye Cumhuriyeti haricindeki bağımsız Türk devletlerinin tarihleri ve başka devletlerin idaresinde yaşayan Türk toplulukları |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | SSCB’nin Kuruluşunun Orta Asya ve Kafkasya’daki Türk Devlet ve Topluluklarına Etkisini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | SSCB’nin Orta Asya ve Kafkasya’daki Türk Devlet ve Topluluklarına uyguladığı politikaları analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Balkan Türklerinin durumunu açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Kıbrıs ve Doğu Türkistan Türklerinin durumunu kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | İran, ırak ve Suriye Türkmenlerinin durumunu analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | SSCB’nin Yıkılmasının Orta Asya ve Kafkasya Türkleri Üzerindeki Etkisini Analiz Eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanımı, İçeriği, Kaynakları | |
2 | 1865-1905 Yılları Arasında Rusya Türklerine Genel Bir Bakış | |
3 | 1905 İhtilali ve Türkistan Türkleri | |
4 | 1917-1924 Yılları Arasında Türkistan Türkleri | |
5 | Özbek SSC ve Bağımsız Özbekistan Cumhuriyeti | |
6 | Kazak SSC ve Bağımsız Kazakistan Cumhuriyeti | |
7 | Türkmen SSC ve Bağımsız Türkmenistan Cumhuriyeti | |
8 | Kırgız SSC ve Bağımsız Kırgızistan Cumhuriyeti | |
9 | ARASINAV | |
10 | SSCB Devrinde Azerbaycan ve Bağımsız Azerbaycan Cumhuriyeti | |
11 | 20. Yüzyılda Doğu Türkistan Türkleri | |
12 | 20. Yüzyılda Kıbrıs Türkleri | |
13 | 20. Yüzyılda Balkan Türkleri | |
14 | 20. Yüzyılda İran, Irak ve Suriye Türkleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Baymirza Hayit, Türkistan Devletlerinin Milli Mücadeleleri Tarihi, Ankara: TTK Yayınları, 1995. 2- Ufuk Tavkul, Etnik Çatışmaların Gölgesinde Kafkasya, İstanbul: Ötüken, 2002. 3- Misha Glenny, Balkanlar 1804-1999: Milliyetçilik, Savaş Ve Büyük Güçler, İstanbul: Sabah Kitapçılık Sanayi ve Ticaret, 2001. 4- Güngör Turan, Sovyet Sonrası Orta Asya: Sosyalist Devletten Sosyal Devlete Geçiş, İstanbul: Tasam yayınları, 2006. 5- Türk Dünyası El Kitabı, Ankara, 2001. 6- Bağımsızlıklarının 10. Yılında Türk Cumhuriyetleri, Netherlands: SOTA, 2003. 7-Kafkas Dosyası, İstanbul: Tarih ve Tabiat Vakfı, 2006. 8-Avrasya Dosyası, c: VII, sayı: 1, İlkbahar 2001. 9- Fuat Uçar, Dış Türkler / Türk Dünyasının Parlayan 5 Yıldızı Orta Asya Türklüğünün Tarihsel ve Kültürel Yapısı, Fark Yayınları, 2007. 10- Baymirza Hayit, Sovyetlerde Türklüğün ve İslam´ın Bazı Meseleleri TÜRK DÜNYASI ARAŞTIRMALARI VAKFI, 2001. 11- Stalin ve Türk Dünyası KAKNÜS YAYINLARI, 2007 12- Meşkure Yılmaz, Türklerin Dünyası ve Türkiye´nin Dış Türkler Politikası KRİPTO BASIN YAYIN, 2010 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | SSCB’nin Kuruluşunun Orta Asya ve Kafkasya’daki Türk Devlet ve Topluluklarına Etkisini kavrar | |||||||||||
2 | SSCB’nin Orta Asya ve Kafkasya’daki Türk Devlet ve Topluluklarına uyguladığı politikaları analiz eder | |||||||||||
3 | Balkan Türklerinin durumunu açıklar | |||||||||||
4 | Kıbrıs ve Doğu Türkistan Türklerinin durumunu kavrar | |||||||||||
5 | İran, ırak ve Suriye Türkmenlerinin durumunu analiz eder | |||||||||||
6 | SSCB’nin Yıkılmasının Orta Asya ve Kafkasya Türkleri Üzerindeki Etkisini Analiz Eder |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 25 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 129 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |