Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Endülüs Tarihi TAR 321 5 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. LÜTFİ ŞEYBAN
Dersi Verenler Prof.Dr. LÜTFİ ŞEYBAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

8. ile 15. yüzyıllar arası İslam tarihinin önemli bir devresini oluşturan Endülüs (İspanya) tarihinin Avrupa devletleri, Abbasiler ve Osmanlı ile ilişkileri çerçevesinde ele alınması ve günümüz olaylarının bu tarihi arka plana istinaden analiz edilmesi

Dersin İçeriği

Endülüs (İspanya) tarihinin incelenmesi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Endülüs (İspanya) tarihini ana hatlarıyla inceler Anlatım, Soru-Cevap,
2 Endülüs (İspanya) ile Maşrık İslam devletleri arasındaki ilişkileri kavrar Anlatım, Beyin Fırtınası,
3 Endülüs (İspanya) ile Osmanlı münasebetlerini ve sonuçlarını yorumlar Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Endülüslülerin Osmanlı topraklarına göçleri ve günümüze yansımalarını tahlil eder Anlatım, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
5 Endülüs?ün İslam ve Avrupa tarihi içindeki yerini değerlendirir Anlatım, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
6 Endülüs-Avrupa-İslam Dünyası ilişkileri hakkında daha sağlıklı hüküm verir Eğitsel Oyun, Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı ve çerçevesi Fetih öncesi İspanya; siyasi ve sosyal yapı, Endülüs adı
2 Fetih ve Valiler dönemi 711-756: Avrupa içlerine ilerleyen fetih hareketi ve Reconquista
3 Valiler Dönemi 711-756: İç çekişmeler, sebepleri ve sonuçları
4 Emevi Devletinin kuruluşu: I. Abdurrahman (756-788) ve halefleri
5 II. Abdurrahman Dönemi (822-852) istikrar ve refah dönemi, sebep ve sonuçları
6 Büyük çalkantı dönemi (852-912) sebepleri, sonuçları
7 III. Abdurrahman 912-961, İbn Hafsun isyanı, Hıristiyan krallıklar ile ilişkiler, halifelik konusu, Fatımilerle ilişkiler, Hıristiyan Avrupa ile ilişkiler, Bizans, Alman, Franklar vd.
8 Hacib el-Mansur ve Amiriler Dönemi 976-1009, Amiriler sonrası Endülüs, Emevi hanedanının sürgün edilmesi 1031
9 ARASINAV
10 Taife veya zümre hükümdarlıkları, Murabıtlar, Muvahhidler dönemi Endülüs
11 Gırnata Sultanlığı (1231-1492) ve Endülüste hakimiyetin sona ermesi
12 Endülüs - Osmanlı ilişkileri, Hıristiyan hakimiyetinde Endülüs
13 Sicilyanın fethi Sicilyada İslam hakimiyeti
14 Sonuç ve Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Lütfi Şeyban, Endülüs.

Ders Kaynakları

- Mehmet Özdemir, "Endülüs" Maddesi, Diyanet İslam Ansiklopedisi, TDV, C. XI, sh. 211-225
- Lütfi Şeyban, www.endulus.net
- Lütfi Şeyban, Endülüs?te Müslüman-Hıristiyan İlişkileri, İz Yayıncılık, İstanbul 2003/2010
- Lütfi Şeyban, Mudejares & Sefarades Endülüslü Müslüman ve Yahudilerin Osmanlı?ya Göçleri, İz Yayıncılık, İstanbul 2007/2010

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır.
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür.
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır.
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır.
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Endülüs (İspanya) tarihini ana hatlarıyla inceler
2 Endülüs (İspanya) ile Maşrık İslam devletleri arasındaki ilişkileri kavrar
3 Endülüs (İspanya) ile Osmanlı münasebetlerini ve sonuçlarını yorumlar
4 Endülüslülerin Osmanlı topraklarına göçleri ve günümüze yansımalarını tahlil eder
5 Endülüs?ün İslam ve Avrupa tarihi içindeki yerini değerlendirir
6 Endülüs-Avrupa-İslam Dünyası ilişkileri hakkında daha sağlıklı hüküm verir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5