Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yakınçağ Osmanlı Belgeleri | TAR 469 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ZEYNEP İSKEFİYELİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ZEYNEP İSKEFİYELİ, |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yakınçağ Tarihi metinlerini okuma ve anlama yeteneklerinin geliştirilmesi. |
Dersin İçeriği | Osmanlı Arşiv Belgelerinin okunması, analizi ve kullanımını. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı belge biliminin doğuşunu kavrar | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Kullanılan yazı karakterlerini analiz eder | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Türkiye’deki Osmanlı belgelerinin bulunduğu arşivler ve bunlardan yararlanma yöntemlerini değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, | |
4 | Belge türleri, belgelerin karakteristik özelliklerini karşılaştırır | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Belgelerin okunmasında karşılaşılan güçlükler ve bunların aşılmasına dair yöntemleri tasarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Osmanlı arşiv belgelerinin tarih araştırmalarında hangi amaçlar doğrultusunda kullanılacağını planlar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı belge biliminin doğuşu, Türkiye’deki Osmanlı belgelerinin bulunduğu arşivleri tanıma ve bu arşivlerden yararlanma yöntemleri | |
2 | Osmanlı Devlet Teşkilatı, Arşivcilik, Osmanlı Arşivleri ve Tasnifler | |
3 | Osmanlı Arşivindeki defter tasnifleri, Divan-ı Hümayun, Bab-ı Asafi, Bab-ı Ali ve Defterhane Defterleri | |
4 | Osmanlı Arşivi’ndeki belge tasnifleri, Divan-ı Hümayun ve Bab-ı Asafi Belgeleri, Bab-ı Ali Belgeleri, Yıldız Belgeleri, Nezaretlere ait Belgeler, | |
5 | Osmanlı Arşiv vesikalarında kullanılan yazı çeşitleri ve belge türleri | |
6 | Fermanlar ve rükünleri | |
7 | Beratlar ve rükünleri | |
8 | Name-i Hümayun ve rükünleri | |
9 | ARASINAV | |
10 | Hatt-ı Hümayun çeşitleri | |
11 | İrade-i Seniyye çeşitleri | |
12 | Belgelerin okunmasında karşılaşılan güçlükler ve bunların aşılmasına dair yöntemler | |
13 | Belgelerin tez ve makale yazımında kullanım yöntemleri | |
14 | Değerlendirme ve sonuç |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1- Yılmaz Kurt, Osmanlıca Dersleri I, Ankara 2004. 2- Yılmaz Kurt, Osmanlıca Dersleri II, Ankara 1999. 3- Mübahat Kütükoğlu, Osmanlı Belgelerinin Dili (Diplomatik), İstanbul 1998. 4- Başbakanlık Osmanlı Arşiv Rehberi, İstanbul 2000. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Osmanlı belge biliminin doğuşunu kavrar | |||||||||||
2 | Kullanılan yazı karakterlerini analiz eder | |||||||||||
3 | Türkiye’deki Osmanlı belgelerinin bulunduğu arşivler ve bunlardan yararlanma yöntemlerini değerlendirir | |||||||||||
4 | Belge türleri, belgelerin karakteristik özelliklerini karşılaştırır | |||||||||||
5 | Belgelerin okunmasında karşılaşılan güçlükler ve bunların aşılmasına dair yöntemleri tasarlar | |||||||||||
6 | Osmanlı arşiv belgelerinin tarih araştırmalarında hangi amaçlar doğrultusunda kullanılacağını planlar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |