Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Dünyasında Yenileşme Hareketleri | TAR 368 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Dünyasında meydana gelen yenileşme hareketlerini öğrenme |
Dersin İçeriği | Türk Dünyasında ortaya çıkan yenileşme hareketlerinin ortaya çıkış süreci, hazırlayan koşullar, önemli liderleri, yenileşme alanları, etkilendikleri evren. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yenileşme öncesi Türk dünyasının kültürel durumunu değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Yenileşmeyi hazırlayan sebepleri kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Yenileşme liderlerini ve faaliyetlerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Türk dünyasında yenileşme hareketlerinin karakterini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Yenileşme taraftarlarının başta Osmanlı devleti olmak üzere etkilendikleri dünyayı tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanımı. Kapsamı , Kaynakları ve İşleme Sistemi | |
2 | Yenileşme Öncesi Tür Dünyasında Eğitim, Sosyal Hayat ve Kültürel Ortam | |
3 | Rus İstilası ve Türk Dünyası | |
4 | Yenileşmenin İlk adımları | |
5 | Kadimizm ve İlkeleri | |
6 | İsmail Gaspıralı Fikirleri ve İdealleri | |
7 | İsmail Gaspıralının Faaliyetleri | |
8 | Kırım ve Tataristanda Yenileşme Hareketleri | |
9 | ARASINAV | |
10 | Türkistanda Ceditçilik, Azerbaycanda Ceditçilik | |
11 | Ceditçilik ve Osmanlı Devleti | |
12 | Ceditçilik ve Avrupa | |
13 | Ceditçi Önderlerin Çalışmalarından Seçme Metinler | |
14 | Sovyet Sistemi ve Ceditçilik |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. A. Ahat Andican, Cedidizmden bağımsızlığa hariçte Türkistan mücadelesi, İstanbul: Emre Yayınları, 2003. 2. İdil - Ural Türklerinde XIX. yyın başlarında eğitimde yenileşme hareketleri. / Ahmet Kolbaşı. --1989. 3. Rusya Türkleri arasındaki yenileşme hareketinin öncülerinden Rızaeddin Fahreddin : (1858-1936). / İsmail Türkoğlu. -- İstanbul : Ötüken Neşriyat, 2000. 4. Türk dünyasında dini yenileşme (1850-1917). / İbrahim Maraş. -- İstanbul : Ötüken Yayınları, 2002. 5. Kadimle cedit arasında Musa Carullah : hayatı eserleri fikirleri. / Ahmet Kanlıdere. -- İstanbul : Dergah Yayınları, 2005. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yenileşme öncesi Türk dünyasının kültürel durumunu değerlendirir. | |||||||||||
2 | Yenileşmeyi hazırlayan sebepleri kavrar. | |||||||||||
3 | Yenileşme liderlerini ve faaliyetlerini analiz eder. | |||||||||||
4 | Türk dünyasında yenileşme hareketlerinin karakterini kavrar. | |||||||||||
5 | Yenileşme taraftarlarının başta Osmanlı devleti olmak üzere etkilendikleri dünyayı tanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |