Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Bilim Tarihi TAR 264 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET YAŞAR ERTAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Osmanlı Devletinde bilim kurumlarının yapısı ve gelişimi ile bilim adamlarının kariyer edinme süreçlerini öğretmek
Dersin İçeriği Osmanlılarda bilginin üretimi ve yaygınlaştırılması, bilim ve eğitim kurumları ile mevcut bilim dallarındaki gelişmeler ele alınacaktır
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk tarihinde bilimin gelişimini kavrar Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
2 Eğitimle siyasi ve ekonomik gelişme arasındaki paralelliği kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Meşhur bilginlerin hayat hikâyelerine dayanarak hayata dair daha gerçekçi değerlendirmeler yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Pozitivist bilimle 19. Yüzyıl Osmanlı biliminin karşılaştırmalı analizini yapar Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
5 Osmanlı bilimiyle ilgili kaynakları analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Osmanlılarda medrese ve mektep dışı eğitimin varlığını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türklerde bilimin ve bilim kurumlarının gelişimi
2 İlk Osmanlı medreseleri ve Osmanlı medreselerinin gelişimi
3 Sahn-ı Seman ve Süleymaniye medreseleri
4 Müderrisler ve medreselerde okutulan dersler
5 Kazaskerlik
6 Şeyhülislamlık
7 Kadılık
8 Enderun Mektebi
9 ARASINAV
10 Padişah hocaları ve Huzur Dersleri
11 Eğitim sisteminde değişim I (19. Yüzyıl)
12 Eğitim sisteminde değişim II (19. Yüzyıl)
13 Meşhur Osmanlı uleması ve ulema biyografileri
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilâtı, İstanbul 1988.
Adnan Adıvar, Osmanlı Türklerinde İlim, İstanbul 1982.
İsmail H. Baykal, Enderun Mektebi Tarihi, İstanbul 1953.
Murat Belge, Osmanlıda Kurumlar ve Kültür, İstanbul 2005.
Osman Özkul, Gelenek ile Yenilik Arasında Osmanlı Uleması, 2009.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır.
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür.
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır.
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır.
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Türk tarihinde bilimin gelişimini kavrar
2 Eğitimle siyasi ve ekonomik gelişme arasındaki paralelliği kavrar
3 Meşhur bilginlerin hayat hikâyelerine dayanarak hayata dair daha gerçekçi değerlendirmeler yapar
4 Pozitivist bilimle 19. Yüzyıl Osmanlı biliminin karşılaştırmalı analizini yapar
5 Osmanlı bilimiyle ilgili kaynakları analiz eder
6 Osmanlılarda medrese ve mektep dışı eğitimin varlığını kavrar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5