Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Basın Tarihi | TAR 364 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TUFAN TURAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Osmanlı gazeteleri ve gazeteciliğinin tarihsel kurumları ve gelişimi ile değerlendirilmesi amaçlanır. |
Dersin İçeriği | Osmanlı döneminde gazeteciliğin ortaya konulması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı dönemi gazeteciliği hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Osmanlı gazeteciliğinin siyasal yaşama etkilerine kavrar | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Türk Gazeteciliğinin Temellerini Kavrar | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
4 | Osmanlı Basını ile Modernleşmesi Arasındaki İlişkiyi Değerlendirir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, | |
5 | İlk Osmanlı Gazetecilerinin Siyasal Mücadelelerini Öğrenir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dünyada ve Osmanlı Coğrafyasında Basın Kurumlarının Ortaya Çıkışı | |
2 | Takvim-i Vekayi ve Ceride-i Havadis | |
3 | Osmanlı Devleti’nde Özel Gazetecilik | |
4 | Yeni Osmanlılar ve Gazeteleri | |
5 | 1871-1878 Osmanlı Gazeteciliği | |
6 | II. Abdülhamid Döneminde Gazetecilik ve Sansür | |
7 | II. Abdülhamid’e Muhalefet ve Gazetecilik | |
8 | Jön Türk Gazeteciliği | |
9 | ARASINAV | |
10 | Jön Türklerin Siyaset ve Basın Merkezleri | |
11 | II. Meşrutiyet Döneminde Gazetecilik | |
12 | Meşrutiyet Yıllarının Mizah ve Kadın Gazeteleri | |
13 | 1913’ten 1918’e Osmanlı’da Gazetecilik | |
14 | Mütareke Yıllarında Basın |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Koloğlu, Orhan, Osmanlı´dan 21. yüzyıla basın tarihi, İstanbul 2006. 2- Tütengil, Cavit Orhan, İngiltere’de Türk Gazeteciliği, İstanbul 1985. 3- Baykal, Hülya, Türk basın tarihi 1831-1923, İstanbul 1990. 4- İnuğur, M. Nuri, Basın Yayın Tarihi, İstanbul 1993. 5- Topuz, Hıfzı, II. Mahmut’tan holdinglere Türk Basın Tarihi, İstanbul 2003. 6- Demirel Muammer, İsviçre´de Jöntürk Basını Ve Türk Siyasal Hayatına Etkileri, İstanbul 1995. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Osmanlı dönemi gazeteciliği hakkında bilgi sahibi olur | |||||||||||
2 | Osmanlı gazeteciliğinin siyasal yaşama etkilerine kavrar | |||||||||||
3 | Türk Gazeteciliğinin Temellerini Kavrar | |||||||||||
4 | Osmanlı Basını ile Modernleşmesi Arasındaki İlişkiyi Değerlendirir | |||||||||||
5 | İlk Osmanlı Gazetecilerinin Siyasal Mücadelelerini Öğrenir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 20 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |