Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkiye Cumhuriyeti Devri İdari Kuruluşları TAR 462 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

YOK

Önerilen Seçmeli Dersler

YOK

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HALUK SELVİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

YOK

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türkiye’nin idari yapısı ve bu yapıyı oluşturan temel kurumların incelenmesi

Dersin İçeriği

Türkiye’nin kamu yönetimi teşkilatının dayandığı sistemler, Türkiye’nin idari kurumlarının işlevsel ve yönetsel açıdan incelenmesi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 “İdari Kuruluş” ve onunla ilgili terimlerin tanımını yapabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Türkiye’nin idari yapılanmasının dayandığı sistemleri tanımlayarak, sınıflandırabilir. Bu bağlamda merkezden yönetim ve yerinden yönetim teşkilatının elemanlarını/kurumlarını listeleyebilir Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap,
3 Türkiye Cumhuriyeti’nin idari yapılanmasının temel niteliklerini ifade edebilir Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
4 Türkiye Cumhuriyeti’nde idari yapılanmada meydana gelen değişiklikler hakkında bilgi verebilir, bu değişimin devlet mekanizmasının işleyişini nasıl etkilediği konusunu sorgulayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 İdari kuruluşların işleyişi ve yönetimi ile ilgili önermelerde bulunabilir Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap,
6 İdari kuruluşlardaki idari ve yönetsel kaynaklı işleyiş bozuklukları hakkında değerlendirmeler yapabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türkiye’de devletin merkez teşkilatı: Cumhurbaşkanı ve bakanlar kurulu
2 Devletin merkez teşkilatı içinde yer alan Sayıştay, Danıştay, Milli Güvenlik Kurulu, Devlet Denetleme kurulu ve Milli İstihbarat Teşkilatı’nın yapısı ve işlevlerinin incelenmesi
3 Merkezi yönetimin mülki yapıdaki temsili
4 Türkiye’de yerel yönetimler, il özel idaresi ve köyün idari yapılanmadaki yeri
5 Türkiye’de belediyelerin gelişimi, belediyelerin organları ve görevleri
6 Türkiye’de kamu kurumu kavramı ve kamu kurumu türleri
7 Kamu İktisadi Kuruluşları (KİT) ve İktisadi Devlet Teşekkülleri
8 Kitlerin yönetim sorunları ve özelleştirme
9 ARASINAV
10 YÖK ve üniversiteler
11 Türkiye’de idari yargının tanımlanması ve işlevleri
12 Cumhuriyet döneminde Türkiye’de İdari yargının oluşumu
13 Cumhuriyet döneminin dikkate değer bazı kurumlarının incelenmesi I
14 Cumhuriyet döneminin dikkate değer bazı kurumlarının incelenmesi II
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

İsmet Giritli, Türkiye’nin İdari Yapısı, 12. baskı, İstanbul: Der yay, 2001

Gencay Şaylan, “Türkiye Cumhuriyeti’nde Devlet Yapısının Evrimi”, Tanzimattan Cumhuriyete Türkiye Ansiklopedisi
Onur Karahanoğlu, Türkiye’de İdari Yargı Tarihi, Ankara 2005
Turgay Ergun, “Türkiye Cumhuriyeti’nin Devlet Yapısı”, Türkler Ansiklopedisi, c. 17, s. 303-333.
Asım Karaömerlioğlu, Orda Bir Köy Var Uzakta, İstanbul 2006
Anıl Çeçen, Atatürk’ün Kültür Kurumu Halkevleri, İstanbul 2000

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır.
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür.
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır.
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır.
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 “İdari Kuruluş” ve onunla ilgili terimlerin tanımını yapabilir
2 Türkiye’nin idari yapılanmasının dayandığı sistemleri tanımlayarak, sınıflandırabilir. Bu bağlamda merkezden yönetim ve yerinden yönetim teşkilatının elemanlarını/kurumlarını listeleyebilir
3 Türkiye Cumhuriyeti’nin idari yapılanmasının temel niteliklerini ifade edebilir
4 Türkiye Cumhuriyeti’nde idari yapılanmada meydana gelen değişiklikler hakkında bilgi verebilir, bu değişimin devlet mekanizmasının işleyişini nasıl etkilediği konusunu sorgulayabilir
5 İdari kuruluşların işleyişi ve yönetimi ile ilgili önermelerde bulunabilir
6 İdari kuruluşlardaki idari ve yönetsel kaynaklı işleyiş bozuklukları hakkında değerlendirmeler yapabilir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5