Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı İktisat Tarihi | TAR 475 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İSMAİL GÜNDOĞDU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi İSMAİL GÜNDOĞDU, |
Dersin Yardımcıları | YOK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Osmanlı Devleti’nin iktisadi yapısını tanıma |
Dersin İçeriği | Osmanlı Devleti’nin iktisadi yapısını ve bunun toplumsal yaşama etkisi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı Devleti’nin ekonomik durumunu kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Osmanlı Devleti’nin iktisadi zihniyetini tanır | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Timar sistemini analiz eder | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
4 | Mukataa sistemini değerlendirir | Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | İltizam sistemini kendi cümleleriyle ifade eder | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Osmanlı vergi sistemini diğer ülkelerin vergi sistemleriyle karşılaştırır | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Eğitsel Oyun, | |
7 | Osmanlı Devleti’nin iktisadi yapısı ile toplumsal yaşam arasındaki ilişkiyi saptar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı Devleti’nin iktisadi zihniyeti | [1] Sayfa 35-53 |
2 | Osmanlı İmparatorluğu’nda devlet ve ekonomi | [1] Sayfa 53-86 |
3 | Osmanlı timar sisteminin doğuşu | [2] Sayfa 286-302 |
4 | Osmanlı timarının askeri boyutları | [2] Sayfa 302-333 |
5 | Osmanlı vergi sistemi | [3] Sayfa 31-67 |
6 | Osmanlı gümrük rejimi | [1] Sayfa 196-205 |
7 | Malikâne uygulamaları | [4] Sayfa 1-19 |
8 | İltizam uygulamaları | [5] Sayfa 39-50 |
9 | ARASINAV | |
10 | İlk Osmanlı Parası | [6] Sayfa 23-45 |
11 | Erken Osmanlı dönemi para düzeni | [6] Sayfa 64-85 |
12 | Fiyat devrimi ve Osmanlı parası | [6] Sayfa 122-143 |
13 | Osmanlı döneminde yapılan devalüasyonlar | [6] Sayfa 143-222 |
14 | Sonuç ve Değerlendirmeler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Mehmet Genç, Osmanlı İmparatorluğu’nda Devlet ve Ekonomi, İstanbul 2000. 2- Ömer Lütfi Barkan, “Timar”, MEB İA, 12/I, ss. 286-333. 3- Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu: Toplum ve Ekonomi, İstanbul 1996. 4- Erol Özvar, Osmanlı Maliyesinde Malikâne Uygulaması, İstanbul 2003. 5- Eftal Batmaz, “İltizam Sisteminin 18. Yüzyıldaki Boyutları”, AÜDTCF Tarih Araştırmaları Dergisi, c: XVIII, sayı: 29, Ankara 1997, ss. 39-50. 6- Şevket Pamuk, Osmanlı İmparatorluğu’nda Paranın Tarihi, İstanbul 2000. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Osmanlı Devleti’nin ekonomik durumunu kavrar | |||||||||||
2 | Osmanlı Devleti’nin iktisadi zihniyetini tanır | |||||||||||
3 | Timar sistemini analiz eder | |||||||||||
4 | Mukataa sistemini değerlendirir | |||||||||||
5 | İltizam sistemini kendi cümleleriyle ifade eder | |||||||||||
6 | Osmanlı vergi sistemini diğer ülkelerin vergi sistemleriyle karşılaştırır | |||||||||||
7 | Osmanlı Devleti’nin iktisadi yapısı ile toplumsal yaşam arasındaki ilişkiyi saptar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 75 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 5 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |