Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kafkasya Tarihi | TAR 351 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ENİS ŞAHİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | YOK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencilere Eskiçağlardan günümüze Kafkasya tarihini öğretmek ve Türkiye-Rusya ilişkilerinde Kafkasya’nın rolünün önemini vurgulamaktır. |
Dersin İçeriği | Kafkasya’nın tanımı, coğrafi yapısı, tarihi gelişimi, stratejik önemi, Türk-Rus ilişkilerindeki önemi ve günümüzdeki durumu. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kafkasya coğrafyasını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Öğrencilere genel bir Kafkasya tarihi bilgisi kazandırır | Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Türk-Rus ilişkilerinin kilit noktası olan bölgeyi ve bölgenin stratejik önemini analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Günümüz Kafkasya’sıyla Türkiye Cumhuriyeti arasındaki ilişkilerin tarihini karşılaştırır | Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Kafkasya’da Ermeniler ve Ermeni Sorunu faktörünü kavrar | Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Kafkasya’da Rus faktörünü değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kafkasya tarihi üzerine genel terminoloji, Kafkasya’nın coğrafi ve jeopolitik durumu | |
2 | Kafkasya’da yaşayan halklar ve küçük topluluklar | |
3 | Başlangıçtan Türk-Rus mücadelesine kadar Kafkasya | |
4 | Rusya’nın Kafkasya politikası | |
5 | Türk-İran ve Rus mücadeleleri döneminde Kafkasya | |
6 | Kafkasya’daki Rus sömürgeciliği ve Rus-Türk mücadelesi | |
7 | Kafkasya’nın dahili durumu ve sosyal hayatı | |
8 | Rusların Kafkasya’yı işgal çabaları ve Şeyh Şamil | |
9 | ARA SINAV | |
10 | Kafkasya’da Ermeniler ve Ermeni Sorunu | |
11 | Rus devrimleri sırasında Kafkasya | |
12 | Kafkasya’nın bağımsızlık dönemi ve bağımsız devletlerin kuruluşu | |
13 | Kafkasya’nın Ruslar tarafından yeniden işgali | |
14 | Sovyet Rusya’nın dağılması ve Kafkasya tarihinin son dönemi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Ahmet Cevdet Paşa, Kırım ve Kafkas Tarihçesi, İstanbul, 1307. 2. John F. Baddeley, Rusların Kafkasya’yı İstilası ve Şeyh Şamil, çeviren: Sedat Özden, İstanbul, 1989. 3. İsmail Berkuk, Tarihte Kafkasya, İstanbul, 1958. 4. Tevfik Bıyıklıoğlu, Osmanlı ve Türk Doğu Hudut Politikası, İstanbul, 1988. 5. Ermeni Komitelerinin Amal ve Harekât-ı İhtilaliyesi, İlan-ı Meşrutiyetten Evvel ve Sonra, hazırlayan: H. Erdoğan Cengiz, Ankara, 1983. 6. Akdes Nimet Kurat, Türkiye ve Rusya, Ankara, 1990. 7. Stefanos Yerasimos, Milliyetler ve Sınırlar, Balkanlar, Kafkasya ve Ortadoğu, çeviren: Şirin Tekeli, İstanbul, 1994. 8. Enis Şahin, Türkiye ve Mavera-yı Kafkasya İlişkileri İçerisinde Trabzon ve Batum Konferansları ve Antlaşmaları (1917-1918), Ankara, 2002. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kafkasya coğrafyasını kavrar | |||||||||||
2 | Öğrencilere genel bir Kafkasya tarihi bilgisi kazandırır | |||||||||||
3 | Türk-Rus ilişkilerinin kilit noktası olan bölgeyi ve bölgenin stratejik önemini analiz eder | |||||||||||
4 | Günümüz Kafkasya’sıyla Türkiye Cumhuriyeti arasındaki ilişkilerin tarihini karşılaştırır | |||||||||||
5 | Kafkasya’da Ermeniler ve Ermeni Sorunu faktörünü kavrar | |||||||||||
6 | Kafkasya’da Rus faktörünü değerlendirir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 45 |
1. Final | 55 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 135 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |