Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eskiçağ Tarihi II | TAR 102 | 2 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EMİNE BİLGİÇ KAVAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | YOK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders antik Pers, Hellen, Makedonia ve Roma tarihinin MÖ.6 ila MÖ. 1. yüzyıl arasındaki (MÖ. 550-MÖ. 27) siyasi gelişmeleri incelemeyi amaçlamaktadır. Bu dönemlerdeki önemli olayları, figürleri ve siyasi yapıların gelişimini anlatmayı hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği | Pers, Hellen, Makedonia ve Roma dünyasının siyasi ve toplumsal gelişmeleri kronolojik olarak anlatılacak; Pers-Hellen savaşları, Atina Devletinin yükselişi, Büyük İskender, Roma’nın kuruluşu, krallık ve Cumhuriyet dönemleri ana hatlarıyla işlenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hellen tarihinin Klasik döneminin siyasi oluşum ve gelişmelerini anlayabilir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
2 | Pers-Hellen savaşlarını sonuçlarıyla birlikte değerlendirip yorumlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Makedonia krallığının gelişimini ve Büyük İskender’in seferlerini kavrayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Klasik dönemin sonu Hellenistik dönemin başlangıcı ve dönemin önemli siyasi gelişmeleri hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Roma’nın kuruluşunu, Krallık ve Cumhuriyet tarihini ana hatlarıyla öğrenir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Pers Krallığının Siyasi ve Kültür Tarihi; Anadolu’da Pers Hakimiyeti Dönemi | |
2 | Pers-Hellen Savaşları: Herodotos | |
3 | Marathon Savaşı, Artemision ve Thermophylai Savaşları | |
4 | Salamis Deniz Savaşı, Plataia ve Mykale Savaşları | |
5 | Pers-Hellen Savaşlarının Sonuçları: Anadolu'da Yansımaları | |
6 | Makedonia Krallığının Kuruluşu | |
7 | II. Philippos ve Makedonia’nın Yükselişi | |
8 | Büyük İskender ve Seferleri | |
9 | ARA SINAV | |
10 | Klasik Dönemin Sonu Hellenistik Dönemin Başlangıcı | |
11 | Hellenistik Dönem: Hellen ve Roma Dünyası’na Genel Bakış | |
12 | Roma Krallık Dönemi | |
13 | Roma Cumhuriyet Dönemi | |
14 | Roma’nın Batı ve Doğu Akdeniz’e Yayılma Politikaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders Notları |
Ders Kaynakları | D. J. Gargola, Romalıların Kısa Tarihi, çev.: İ. Kısacık. İstanbul 2022. Herodotos, Herodot Tarihi, çev.: M. Ökmen. İstanbul. Polybios, Akdeniz Dünyası ve Roma’nın Yükselişi, çev.: O. Yarlıgaş, İstanbul 2022. U. Eco, Antik Roma. İstanbul 2021. A. B. Bosworth, Büyük İskender’in Yaşamı ve Fetihleri, çev.: H. Çalışkan, İstanbul 2021. T. Mommsen, Roma Tarihi: 1. Cilt, Krallık Dönemi, çev.: M. A. Erbak, İstanbul 2021. P. Briandt, Büyük İskender: Fetihler ve Siyaset, çev.: N. Özyıldırım, İstanbul 2019. J. Wiesehöfer, Antik Pers Tarihi. İstanbul 2019. S. B. Pomeroy, Antik Yunan’ın Kısa Tarihi, çev.: O. Yarlıgaş, İstanbul: Alfa Yayınları, 2018. R. M. Errington, Hellenistik Dünya Tarihi: MÖ 323-30, çev.: G. Günata, İstanbul 2018. P. J. Rhodes, Antik Yunan’ın Kısa Tarihi, çev.: C. Atay, İstanbul: İletişim Yayınları, 2018. U. Eco, Antik Yunan. İstanbul 2017. Eutropius, Kısa Roma Tarihi, çev.: Ç. Menzilcioğlu, İstanbul 2017. C. Freeman, Mısır, Yunan ve Roma. Antik Akdeniz Uygarlıkları, çev.: S.K. Angı, Ankara 2005. H. J. Deıghton, Eski Atina Yaşantısında Bir Gün. çev.: H. K. Ersoy. İstanbul 2000. O. Tekin, Eski Yunan ve Roma Tarihi'ne Giriş, İletişim Yayınları, İstanbul, 2008. H. Blanck, Eski Yunan ve Roma’da Yaşam, çev.: İ. Tanrıkut. İstanbul 1999. E. Friedell, Antik Yunan’ın Kültür Tarihi, çev.: N. Aça, İstanbul 1999. Jona Lendering, Büyük İskender, Çev.: Burak Sengir, Haziran 2009 (Kitap Yayınevi)
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hellen tarihinin Klasik döneminin siyasi oluşum ve gelişmelerini anlayabilir. | |||||||||||
2 | Pers-Hellen savaşlarını sonuçlarıyla birlikte değerlendirip yorumlayabilir. | |||||||||||
3 | Makedonia krallığının gelişimini ve Büyük İskender’in seferlerini kavrayabilir. | |||||||||||
4 | Klasik dönemin sonu Hellenistik dönemin başlangıcı ve dönemin önemli siyasi gelişmeleri hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||
5 | Roma’nın kuruluşunu, Krallık ve Cumhuriyet tarihini ana hatlarıyla öğrenir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Ara Sınav | 80 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |